2M i 2MP EDUKACYJNIE W WARSZAWIE I ŚWIERKU

NewsyMożliwość komentowania 2M i 2MP EDUKACYJNIE W WARSZAWIE I ŚWIERKU została wyłączona

Ciepłe, czerwcowe dni kończącego się roku szkolnego. Na zmęczonych całorocznym wysiłkiem intelektualnym przyszłych maturzystów z klas 2M i 2MP czeka niemała nagroda. W dniach 14 i 15 czerwca wyruszamy na wspólną wycieczkę do Warszawy i Świerku. Wycieczkę – jak na Staszicaka przystało – kompletną, bo nie tylko krajoznawczą, ale przede wszystkim edukacyjną. Po zapoznaniu się z jej programem wszyscy uczniowie na co dzień uczęszczający do oddziałów z rozszerzonym programem nauk ścisłych z ekscytacją wyskakują z łóżka na zbiórkę o godzinie czwartej nad ranem. Tylko część politologiczna zjawia się z walizkami lekko skonfundowana, ale jak zwykle ciekawa nowych wrażeń…

Naszą naukową wędrówkę po mieście stołecznym rozpoczęliśmy wizytą w Centrum Nauki Kopernik znajdującym się nad Wisłą nieopodal Śródmieścia. Obiekt, który uważany jest obecnie za obowiązkowy do odwiedzenia na mapie Warszawy, wzbudził nasze natychmiastowe zainteresowanie. Ponad trzygodzinne zwiedzanie przyjęło formę swobodnego spaceru po obszernym terenie Centrum, które w istocie przypomina głęboko zmodernizowane muzeum naukowe liczące niespełna pół tysiąca eksponatów.

Od tradycyjnych wystaw Centrum Nauki Kopernik różni się przede wszystkim tym,
iż każdy obiekt można nie tylko dotknąć, ale wręcz wejść z nim w pełną interakcję. I tak uczniowie szkoły średniej znaleźli się na wielkim, naukowym placu zabaw, gdzie krążąc
od jednego eksponatu do drugiego zastanawiali się, obserwowali, zadawali pytania, eksperymentowali i zgłębiali wiedzę praktyczną z dziedzin fizyki, chemii, biologii, matematyki czy rozmaitych sfer życia codziennego. Centrum Nauki Kopernik dawało szansę na pisanie wierszy wspólnie z robotem stworzonym na wzór bohatera wykreowanego przez Stanisława Lema, walkę z niesforną walizką, która usiłowała wyrwać nam się z ręki, sprawdzenie swoich umiejętności jako parlamentarzysta czy zdobycie pamiątki w postaci własnego portretu nakreślonego przez maszynę. Widzieliśmy symulację ruchu planet Układu Słonecznego, zgłębialiśmy wiedzę odnośnie ludzkiej świadomości i koncentracji, badaliśmy ruch w ujęciu fizycznym. Naszą wizytę w „Koperniku” zwieńczyliśmy prelekcją w Planetarium. Podczas godzinnego wykładu zatytułowanego „Anatomia Wszechświata” mieliśmy okazję poczuć się niemal jak w kosmosie. Podczas pokazu zgłębialiśmy budowę i historię Wszechświata, obserwowaliśmy zjawisko paralaksy, obejrzeliśmy krótkometrażowy film studentów Harvardu odnośnie powstawania struktur we Wszechświecie.
Pełna popularyzacja nauki w ujęciu praktycznym promowana przez Centrum Kopernika zrobiła na nas duże wrażenie.

Tuż po naukowej wędrówce czekała nas wizyta na warszawskim Starym Mieście. Tutaj mieliśmy okazję na chwilę odpoczynku i oddaniu się przyjemnościom kulinarnym. Krakowskie Przedmieście jak zwykle zachwycało architekturą, gwarem i energią wielkomiejskości. Po krótkim spacerze po najbardziej reprezentacyjnych zakamarkach stolicy udaliśmy się do pobliskiego Otwocka, gdzie po zakwaterowaniu czekało na nas wspólne ognisko. Czerwcowe temperatury w połączeniu z żarem płonącego ognia dały się we znaki. Mimo czerwonych od rozgrzania twarzy nie poddaliśmy się w walce o pyszne jedzenie. Chłopcy postanowili również od razu spalić zbędne kalorie rozgrywając wspólny mecz piłkarski. Po całym dniu wrażeń energii tradycyjnie nie brakowało nikomu. Jedyną okazję wspólnego nocowania wykorzystaliśmy w zupełności 🙂

Atrakcję dnia następnego stanowiło zwiedzanie Narodowego Centrum Badań Jądrowych
w Świerku. Podzieleni na dwie zasadnicze grupy wraz z wyspecjalizowaną kadrą przewodników rozpoczęliśmy serię wykładów dotyczących promieniotwórczości oraz zwiedziliśmy jedyny działający obecnie w Polsce reaktor jądrowy „Maria”. Mnogość procedur poprzedzających samo wejście na zajmowany przez niego teren wzbudziła w nas ciekawość i oczekiwanie. Ubrani w białe fartuchy, prześlizgując się przez rozmaite bramki, skrupulatnie sprawdzani przez ochroniarzy, w końcu zatrzasnęliśmy stalowe drzwi za sobą i zobaczyliśmy jeden z ważniejszych na mapie Polski obiektów badawczych fizyki. Dzięki prelekcji przewodników dowiedzieliśmy się, jak działa reaktor jądrowy i do jakich dokładnie celów doświadczalnych służy on na co dzień. Chwilę później mieliśmy niezwykłą szansę zaobserwować pracę naukowców Centrum Badań Jądrowych skupionych w swoich profesjonalnych pracowniach. W drugiej części spotkania udaliśmy się na wykłady o promieniotwórczości, podczas których fizycy przybliżyli nam zagadnienia z nukleoniki
i opowiedzieli jeszcze więcej na temat promieniotwórczości. Nasze zainteresowanie zbudowali nie tylko ciekawym tematem, ale i barwną osobowością oraz kontaktem z odbiorcami.

Wycieczki edukacyjne często kojarzone są przez uczniów z nudą. Praktyczne podejście do nauk ścisłych i najlepsze towarzystwo spowodowało, że łącząc przyjemne z pożytecznym po raz kolejny bawiliśmy się doskonale! Nawet uczniowie części politologicznej przyznali, że fizyka w tak odmienionej formie jest naprawdę interesująca. Dziękujemy naszej kadrze opiekunów – prof. K. Wilk, prof. B. Kamińskiej-Mrozek, prof. J. Mizerskiemu oraz prof. L. Morawie za kolejny wspólny wyjazd i świetną zabawę. Jak to zwykle bywa na wycieczkach, znów znaleźliśmy się w jednym wieku 🙂 Zrelaksowani wracamy do szkoły na ostatnie w tym roku szkolnym dni nauki. Po raz kolejny bogatsi o dobre wspomnienia, mądrzejsi i jeszcze bardziej zintegrowani.

Aleksandra Lech 2MP

Serdecznie zapraszamy do przeglądania galerii z warsztatów.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress