Bulwarem Czarnej Przemszy

W dniu 1 października 2016 r. wspólnie z grupą uczniów IV LO w Sosnowcu wzięliśmy udział w wycieczce regionalnej „Bulwarem Czarnej Przemszy” zorganizowanej przez Stowarzyszenie regionalne Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego oraz Oddział PTTK w Sosnowcu. Punktualnie o godzinie 10.00 weszliśmy do Muzeum w Pałacu Schoena, gdzie obejrzeliśmy wystawę fotograficzną i multimedialną Arkadiusza Goli, prezentującą zdjęcia kopalni Kazimierz-Juliusz.

Następnie wzdłuż koryta Czarnej Przemszy, która była naszym motywem przewodnim przeszliśmy obok osiedla patronackiego Schoenów pod pomnik Tadeusza Kościuszki. Kilka kroków dalej po przejściu mostu na Przemszy (było ich wiele na naszej wycieczce) znaleźliśmy się pod plebanią Kościoła Niepokalanego Poczęcia NMP. Mało kto wie, że dzisiejsza plebania była dawniej firmową karczmą Browaru Sieleckiego. Idąc dalej przez Park Sielecki spotkaliśmy się z sosnowieckimi seniorami, którzy dziś mieli swoje święto. Chwilę później staliśmy już przy ul. Żeromskiego, gdzie vis – a – vis parku znajdowały się dwa następne cele naszej wycieczki – Kościół Ewangelicki Św. Jana oraz Pałac Dietla. Skromność wnętrza Kościoła Ewangelickiego i kontrastujące z nim pełne przepychu wnętrza Pałacu Dietla dały nam wiele do myślenia.

Po co jechać do Wilanowa czy do Pałacu na Wodzie jeśli kilkaset metrów od Staszica znajduje się taka perełka jak Pałac Dietla. Wizja spędzenia kilku godzin w pokoju kąpielowym Pałacu Dietla na dobre zagościła w moim sercu. Po półgodzinnym zwiedzaniu z przewodnikiem przy pięknej pogodzie podążyliśmy parkiem i bulwarem Przemszy do kolejnego Pałacu Schoena, który od 1923 roku pełni funkcję Sądu Rejonowego. Holl i sale nr 1 i 4 zrobiły na nas duże wrażenie. Czas jednak gonił. Ruszyliśmy dalej wzdłuż Przemszy, przeszliśmy obok Parku Harcerskiego z Ogrodem Polisensorycznym i trafiliśmy na zabytkowy, nitowany most na Czarnej Przemszy w okolicy dawnej fabryki chemicznej „Radocha”. Idąc dalej sosnowieckim lasem dotarliśmy do jazu na Czarnej Przemszy czyli budowli hydrotechnicznej spiętrzającej wodę na rzece.

Wody było na naszej wycieczce więcej. Kilkanaście minut później znaleźliśmy się nad stawem leśnym „Wygoda” z Rybaczówką w Modrzejowie. Tam poczęstowano nas kawą, herbatą i ciasteczkami, co dodało nam się do dalszego marszu. Przedostatnim elementem naszej wycieczki była wizyta na zabytkowym cmentarzu żydowskim w Modrzejowie. Cennym doświadczeniem tego miejsca był wykład przewodnika, który w prosty sposób nauczył nas rozpoznawać macewy mężczyzn, kobiet i dzieci. Po wyjściu z kirkutu pozostała przed nami ostatnia prosta i cel ostateczny naszej wędrówki – Trójkąt Trzech Cesarzy. Szliśmy szybko, bowiem nieco wykroczyliśmy poza czas wycieczki. Silniejszym jednak bodźcem do przyśpieszeniem marszu było obiecane przez organizatorów ognisko z kiełbaskami.

Po siedmiu godzinach marszu i zwiedzania stawiliśmy się w miejscu pięknym, gdzie Czarna Przemsza łączy się z Białą Przemszą na Trójkącie Trzech Cesarzy. Po upieczeniu kiełbasek i ich konsumpcji losowaliśmy nagrody ufundowane przez organizatorów. Za udział w wycieczce regionalnej uczniowie Staszica zostali uhonorowani publikacjami książkowymi oraz książeczkami PTTK. To był ostatni, jakże przyjemny akord naszej wycieczki. Coś mi mówi, że jeszcze nieraz spotkamy się na regionalnym szlaku.

Serdecznie zapraszamy do przeglądania galerii z wydarzenia.