Elitarność sztuki i otwartość myślenia. Uczniowie szkół podstawowych uczestnikami Warsztatów i Konkursu XXI KRAM Z POEZJĄ

KRAM Z POEZJĄ (imienia legendarnego polonisty – Profesora Jerzego Krama, absolwenta STASZICA z połowy lat 30 XX wieku) – to jak co roku – zajęcia warsztatowe i konkurs dla młodszych uczniów, czyli obecnie – siódmoklasistów i ósmoklasistów ze szkół podstawowych.
Podczas warsztatów pod kierunkiem licealnych nauczycieli-polonistów – Pani Profesor Barbary Strączek i Pana Profesora Michała Orczyka – uczestnicy z rosnącym zaciekawieniem wczytywali się w wiersze: Thomasa Hardy’ego, Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej, Jana Twardowskiego Józefa Czechowicza… Oglądali animowany film i sekwencje z komiksu.

XXI edycja KRAMU Z POEZJĄ wiązała się z motywem przewodnim: „ZWIERZ, ZWIERZĘ, ZWIERZAK…”, ale w sobotę 15 lutego 2020 roku nie mówiliśmy o zoologii.

Rozmowa, sprowokowana spotkaniami z różnorodnymi tekstami kultury, przekształcała się w próby analizy utworów: i zabawnych, i wnikliwych, i niepokojących.

Lew jak człowiek uczy się oswajać lęki, a człowiek jak lew ćwiczy się w odwadze – taka przypowieść płynęła z bajkowej animacji dla dzieci.

Egocentryczność kociej natura ujawniła się w komiksowym połączniu słowa i obrazu, kreującym świat kalamburu, w którym człowiek zabiega o uwagę zwierzaka, łasego na „kotplementy” (…w translacji z kociego na ludzki język – komplementy).

Dalej okazywało się, że słowa to tworzywo i narzędzie dla poety, a kiedy brak w języku wystarczająco trafnego pojęcia, to artysta je stwarza. Zobaczyć można srokę, ale czym jest „sroczość” (z wiersza C. Miłosza)?

Słowa zaś znaczą więcej niż ich dosłowna treść: metafory, symbole migocą sensami, więc potrzeba wrażliwości i refleksu, i poczucia humoru czytelników, by to wychwycić.

tymi cechami wykazali się młodzi uczestnicy warsztatów poetyckich!

Wiersze bywają złożone i mogą mówić o trudnych aspektach rzeczywistości.
Narastała groza wersów poetyckich J. Czechowicza „śmierć napisano stacja towarowa…” (zapis tytułu wiersza przypomina o awangardowym rodowodzie literata, który zginął we wrześniu 1939 roku). Katastroficzne przeczucia, wpisane w obrazy wagonów ze zwierzętami, wiezionymi na rzeź, z perspektywy wiedzy o historii II wojny światowej, przekładają się na wizję okrucieństwa czasów Zagłady.
Przewrotna była bajka Ignacego Krasickiego „Dobroczynność” – do dorosłych drani skierowana przez mądrego literata z XVIII wieku.

Myślenie nad tekstem uczy czegoś nowego i uruchamia pamięć o tym, z czym czytelnik już się spotkał. Potrzeba do czytania i wypowiadania koktajlu ze składników = łut filozofii + łyżka gramatyki + porcja wiedzy + garść refleksji… Tym poczęstowaliśmy uczestników Warsztatów i Konkursu XXI KRAM Z POEZJĄ (a jako witaminowo-kaloryczne 😊 wsparcie dla szarych komórek były też soki owocowe i śliwki w czekoladzie).

Po krótkiej przerwie odbył się Wojewódzki Konkurs KRAM Z POEZJĄ, który polegał na samodzielnym napisaniu wypracowania – wypowiedzi interpretacyjnej, poświęconej jednemu utworowi poetyckiemu. Arkusz konkursowy zawierał także pytania, które mogły pomóc uczniom w analizie tekstu.

W tym roku konkursowicze mogli wybrać spośród dwu wierszy „o kotach”, które nie są – jak można się domyślać – tylko o zwierzętach: Halina Poświatowska „*** ten kot nie lubi”; Wisława Szymborska „Kot w pustym mieszkaniu”.

Informacje o laureatach XXI KRAMU Z POEZJI zamieścimy w połowie marca, a zwycięzców zaprosimy na V Staszicowską Galę Mistrzów, która odbędzie się pod koniec maja.

ORGANIZATORZY
XXI KRAMU Z POEZJĄ

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress