Festiwal Języków Obcych, dzień piąty

NewsyMożliwość komentowania Festiwal Języków Obcych, dzień piąty została wyłączona

Ostatni dzień naszego staszicowskiego Festiwalu Języków Obcych przedstawiał się następująco:

W grupie lektoratowej 1h1 miłośniczka dalekich (anglojęzycznych) podróży, Weronika Hermanowska, opowiedziała o swoich wakacyjnych przygodach w różnych zakątkach świata, takich jak: Hanoi, The Marble Mountains, Mui Ne (Wietnam), Yangon, Mandalay, Bagan (Myanmar), Bangkok (Thailand).

Prezentację okrasiły zdjęcia wykonane przez Weronikę. Było naprawdę super!

Natomiast klasa 1e2 uczestniczyła w prezentacji multimedialnej poświęconej Szkocji. W prezentacji „Scotland, the Land of Whisky” uczniowie klasy 1e – Emil Gruszecki, Tomek Styn oraz Maksymilian Katolik – przedstawili podstawowe informacje encyklopedyczne o Szkocji oraz kilka ciekawostek np. o tym, gdzie w Szkocji zatrzymuje się królowa, dlaczego z zamku w Edynburgu strzelają z armaty o 13:00 czy jak nazywani są mieszkańcy Glasgow. Nie mogło oczywiście zabraknąć fragmentu o whisky. Uczniowie przedstawili różne regiony Szkocji, w których produkowany jest ten ognisty trunek oraz opowiedzieli o różnicach w jej smaku (opierając się oczywiście na cudzych doświadczeniach). Na koniec uczestnicy spotkania wzięli udział w quizie Kahoot! dotyczącym Szkocji, który sprawdził nie tylko ich nowo przyswojoną wiedzę, ale również uważne czytanie odpowiedzi. Całość koordynowała prof. Tkaczyk.

A co działo się w grupachp, których zajęcia koordynowała prof. Ryłek-Kostowska?

Dzisiejsze warsztaty dotyczyły języka chińskiego. Uczyliśmy się podstawowych zwrotów oraz liczebników. Najpierw poznaliśmy 4 tony, którymi posługuje się odmiana mandaryńska tego języka. Następnie poznawaliśmy, jak się przedstawić i przywitać. Później przeszliśmy do liczebników. Uczyliśmy się je wymawiać, pisać oraz pokazywać na palcach. Dowiedzieliśmy się o wielu ciekawostkach dotyczących kultury chińskiej. Całej klasie bardzo podobał się wykład.

Jakub Machnicki, Antoni Kiszka, Id

……………………………………..

Dziś też odbyły się koordynowane przez prof. Stecką Taneczne Warsztaty Musicalove, które poprowadziła simply the best! – Martyna Kucia z klasy 3bp2. Szkoda słów 😊 → zerknijcie do galerii. Może zdjęcia zainspirują Was do stworzenia własnej choreografii 😉.

I jeszcze update od prof. Widery:

Znane są już wyniki Szkolnego Konkursu Drużynowego na Kreatywną Wypowiedź Pisemną. Zwycięskie prace można przeczytać w odrębnym poście, zamieszczonym na stronie naszej Szkoły. HASŁO: LINGWISTAŚ :)))

Ostatnia relacja dotyczy języka niemieckiego:

W grupie lektoratowej 1B1 odbyła się tzw. lekcja asystencka, którą poprowadził nasz kolega z klasy 1e, Kamil Glaba. Celem jego prezentacji było przedstawienie nam ciekawych różnic pomiędzy naszą kulturą a kulturą krajów niemieckojęzycznych. Dzięki prezentacji dowiedziałyśmy się przykładowo, że:

1. W Niemczech patriotyzm jest wręcz tematem tabu i nie jest dobrze postrzegany. Wynika to z tego, że wielu Niemców nadal wstydzi się swojej historii. Niemniej jednak podczas wszelkich wydarzeń sportowych nasi zachodni sąsiedzi zapominają (chwilowo) o swoim wstydzie i dumnie kibicują swoim reprezentantom oraz wywieszają narodowe barwy.

2. Udana ucieczka z więzienia w Niemczech i Austrii nie jest nielegalna (!), a uciekinier nie jest ścigany, jeżeli po ucieczce nie złamie prawa.

3. Niemcy są narodem bardzo uporządkowanym i zorganizowanym. Nie ma więc nic dziwnego w otrzymaniu upomnienia za złamanie przepisów od zupełnie obcej osoby.

Prezentacja Kamila była ciekawa i uzmysłowiła nam, że pomimo przenikania się (bliskich) kultur istnieją pewne różnice między nimi, na które trzeba zwracać uwagę, będąc w Niemczech lub Austrii.

Interkulturowa lekcja asystencka stanowiła uzupełnienie lekcji z podręcznika, które także poruszają tematykę różnic pomiędzy kulturami.

W grupach lektoratowych 1G1 i 1F1 odbyła się na języku niemieckim lekcja filmowa z wykorzystaniem filmu trwającego zaledwie dwie i pół minuty. Ale my oglądaliśmy go aż ponad 35 minut. I to wcale nie z powodu awarii Internetu, ale dzięki jego „dziwnej” prezentacji przez naszego nauczyciela…

Przed prezentacją filmu prof. M. Dudek podał nam jego tytuł, tj. „500 g Alltag” („500 g codzienności”), a my spekulowaliśmy, o czym jest ten film. Jak się później okazało, nikt nie odgadł treści filmu, chociaż mieliśmy niebanalne pomysły. Następnie obejrzeliśmy pierwszą sekwencją filmu i musieliśmy w szybkim tempie odpowiedzieć na pytania „wer – wo – was – wie – warum?”. Akcja filmu rozgrywała się w supermarkecie przy kasie, przy której w kolejce stało kilka osób, między innymi mała, słodka dziewczynka wraz ze swoją mamą trzymająca w ręce maskotkę. Po chwili obejrzeliśmy kolejną sekwencję filmu i opisywaliśmy w grupach, co odczuwają klienci stojący w kolejce i obsługiwani przez znudzoną kasjerkę, która ostentacyjnie żuła gumę.

W pewnym momencie wspomniana już dziewczynka zaczęła kopać w piętę stojącą przed nią kobietę. I tu nauczyciel ponownie zatrzymał film, abyśmy mogli tym razem antycypować (Antizipiert bitte…!), jak zachowa się ta kobieta i co powie ona mamie niepokornej dziewczynki oraz jak zareaguje owa mama. Jej reakcji nikt z nas jednak pomimo intensywnego wysiłku umysłowego nie przewidział. (Być udało się to komuś w równoległej grupie?). Mama powiedziała bowiem do kobiety: „Ich erziehe mein Kind antiautoritär, ohne Druck von außen.” („Wychowuję moje dziecko antyautorytarnie, bez presji z zewnątrz.”). Kobieta lekko kopana w piętę odwróciła się zaskoczona i zażenowana taką reakcją pewnej siebie matki. Jednak mężczyzna stojący w kolejce i obserwujący opisaną sytuację – jak sam ochoczo i otwarcie przyznał – TAKŻE został wychowany alternatywnie i antyautorytarnie. Dlatego też postanowił sugestywnie uzmysłowić zadowolonej z siebie mamie słodkiej dziewczynki, jakie skutki pociąga za sobą taki styl wychowania… Początkowo oniemieliśmy, a później śmialiśmy się z reakcji i słów tego mężczyzny, który zapewne wrócił do regału z nabiałem, aby ponownie nabyć 500 gramowy jogurt o smaku truskawkowym…

Film niosący sugestywne przesłanie w kwestii wychowania dzieci trwał – jak już wspomnieliśmy – niecałe 3 minuty. Jednak my oglądaliśmy go zdecydowanie dłużej. Wiecie już dlaczego! Bo musieliśmy opisywać i antycypować zachowania oraz wypowiedzi występujących w nim klientów supermarketu, komentować poszczególne sekwencje, a ponadto znaleźć odpowiednią pointę ilustrującą przesłanie filmu. Tą interesującą i intrygującą filmową lekcją języka niemieckiego zakończył się tegoroczny Festiwal Języków Obcych…

Schönes Wochenende!

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress