FESTIWAL MATEMATYKI W JUBILEUSZOWYM ROKU MATEMATYKI!

Za nami tydzień spotkań z Królową Nauk – Matematyką! Tegoroczny Festiwal obfitował w różnego rodzaju wydarzenia:

Dzień pierwszy to: „Odliczanie do matury” – zajęcia przygotowujące do matury dla uczniów klas 3 LO.

W drugim dniu odbył się finał Śląskiego Konkursu Matematycznego oraz druga edycja Konkursu „Maths with a difference – Maths in English” adresowanego do wszystkich uczniów klas pierwszych dwujęzycznych. Zadania konkursowe obejmowały podstawową wiedzę i umiejętności matematyczne klasy pierwszej w języku angielskim. Gratulujemy zwycięzcom dużych umiejętności matematycznych i wysokich kompetencji językowych!

Dalej mieliśmy możliwość uczestniczenia w serii prezentacji i wykładów: w wykonaniu uczniów klasy 1a: Bartka Gładzika „Fraktale” oraz Stanisława Kosmali „Liczby zespolone – Complex numbers” (w j. angielskim) oraz uczniów klasy 2MAT1: ”Ciekawe krzywe geometryczne”, ” Wybrane zagadnienia statystyki”.

Dzień trzeci zakończyliśmy realizacją projektu „FRAKTAL NA STULECIE”, w którym uczestniczyło 81 (3^4) uczniów naszej szkoły z klas gimnazjalnych i licealnych. Projekt polegał na ustawieniu żywego fraktala – Trójkąta Sierpińskiego. Tym wydarzeniem włączyliśmy się do ogólnopolskich obchodów Jubileuszowego Roku Matematyki!

W czwartym dniu klasa 1d rozwiązywała zagadki logiczne. Zaangażowanie było ogromne, każdy chciał sprawdzić umiejętności logicznego myślenia. Koncentracja poskutkowała rozbiciem banku zagadek, uczniowie bawili się wyśmienicie.

W tym dniu odbył się też finał Zagłębiowskiego Konkursu Matematycznego.

W dniu piątym klasy drugie z rozszerzeniem matematycznym 2MAT1 i 2Mat2 zgłębiały nierozwiązany problem Hipotezy Riemanna, czyli zagadki liczb pierwszych. Czy liczby pierwsze to chaotyczny zbiór czy jednak uporządkowany ciąg? Po projekcji filmu wszyscy zadawali sobie to pytanie. Ciekawe, czy wśród naszych uczniów znajdzie się ktoś, kto zainteresuje się tym zagadnieniem, nad którym już od ponad 100 lat głowią się tęgie umysły matematyczne świata.

Uczniowie również poznali biografię jednego z najznamienitszych polskich matematyków Stefana Banacha. W 1932 ukazało się w druku słynne dzieło Banacha Théorie des opérations linéaires jako pierwszy tom nowego wydawnictwa Monografie matematyczne, którego był jednym z założycieli. Dzieło to przyczyniło się do rozwoju analizy funkcjonalnej. Banach był autorem ponad 60 prac naukowych i twórcą wielu twierdzeń o fundamentalnym znaczeniu dla wielu działów matematyki. Styl pracy Banacha, jego niezwykła intuicja naukowa, bezpośredniość i otwartość pozwoliły mu (wraz ze Steinhausem) na stworzenie Lwowskiej Szkoły Matematycznej. Warto czasem spojrzeć na matematykę nie tylko jak na zbiór liczb, ale również przez pryzmat ludzi, dzięki którym możemy dzisiaj cieszyć się owocami królowej nauk.

W tym dniu odbył się również Konkurs „Brain Benders”. Obchody Roku Matematyki są doskonałą okazją, by pokazać zasługi Polaków dla Królowej Nauk. Autorami spektakularnych dokonań nie zawsze bywali jednak matematycy. Na przykład Janusz Kapusta, polski artysta plastyk i architekt, opatentował w 1987r. jedenastościenną bryłę zwaną K-dronem. I właśnie K-dron był tematem przewodnim tegorocznej edycji konkursu BRAIN BENDERS. Uczestnicy wykazali się niezwykłą kreatywnością i umiejętnością współpracy w grupie, ale ważniejsza od wyniku konkursu była z pewnością satysfakcja z samodzielnego stworzenia modelu K-dronu. Okazuje się, że dwa złożone ze sobą K-drony tworzą sześcian, a jeśli brył jest więcej, możemy uzyskać niesamowite układy przestrzenne. Jeżeli podzielimy płaszczyznami sześcian przez wszystkie jego osie symetrii, uzyskamy 48 ostrosłupów. Gdy zestawimy obok siebie cztery tak podzielone sześciany, to w środku znajdziemy K-dron. Inny Polak, matematyk prof. Stanisław Kwapień, zauważył, że czasoprzestrzenny model równania drgającej struny jest powierzchnią K-dronu. Ponadto K-dron jest modelem generatora zbioru Mandelbrota. K-dron posiada niezwykłe własności optyczne, akustyczne oraz strukturalne. Może być używany do projektowania elewacji budynków, mebli, zabawek, wyrobów jubilerskich. Bryła znalazła zastosowanie w transportowaniu kolumn głośnikowych i w kołpakach kół samochodowych. W masowej produkcji pojawiły się oparty o K-drona pustak, gra logiczna oraz złożony z dwóch K-dronów globus.

Dzień szósty to dzień przeprowadzenia naszych autorskich konkursów „MATEMATYKA ZE STASIEM” oraz „BOMBA Z MATMY”, które od lat cieszą się nieustającym zainteresowaniem uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. W tym roku odwiedziła nas rekordowa liczba uczestników!.

Wreszcie w poniedziałek 18 marca odbyła się DEBATA w j. angielskim „Czy matura z matematyki powinna być obowiązkowa?”. Zwycięska okazała się drużyna propozycji, a cała debata była niezwykle emocjonująca i toczona była na wysokim poziomie.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress