KOŁO INFORMATYCZNE – KURS PROGRAMOWANIA

WSTĘP:
Chciałbym serdecznie zaprosić WSZYSTKICH chętnych na weekendowe kursy języka Python.

COŚ O MNIE:
Mam na imię Maciek i skończyłem Staszica 2 lata temu jako wychowanek Profesora Walotka. Obecnie studiuję Informatykę na Wydziale Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji na AGH.

COŚ O WAS:
Wielu z Was może nie przepadać za informatyką, ponieważ zraziło się do niej na wcześniejszych etapach edukacji. Chciałbym odwrócić ten proces i pokazać wam, że informatykę da się polubić, a programowanie pokochać.
Proponuję Wam kurs programowania. Ofertę kieruję nie tylko do tych, którzy odkąd zagrali w pierwszą grę chcieli kiedyś robić coś podobnego. Ofertę kieruję do Was wszystkich, ponieważ większość z Was nie wie czym jest programowanie. Większość jest przekonana, że się tym nie interesuje, że nigdy nie zainteresuje, że tym nie da się interesować. Chciałbym pokazać Wam, że jesteście w błędzie :).

CENA:
Kurs jest całkowicie bezpłatny, a jedynym wkładem własnym jest Wasz czas.

CZAS:
Zajęcia będą odbywać się w weekendy, we wrześniu w soboty i niedziele (wstępnie 9,10;16,17;30,1), a od października tylko w soboty i na pewno nie co tydzień. Wrześniowa część kursu jest intensywna, ponieważ chcę przekazać Wam wymagany aparat informatyczny, byście od października mogli zacząć realizować samodzielnie miniprojekty z kolejnych zagadnień. Po wprowadzeniu na zajęciach mielibyście 2-4 tygodni na przygotowanie projektu; w tym czasie będę dostępny online, gdyby ktoś potrzebował wskazówek lub rad. PIERWSZE SPOTKANIE 9 IX GODZINA 10:00.

PROGRAM:
Zakładam, że przychodzicie do mnie bez żadnej wiedzy z tej dziedziny. Nawet jeśli ktoś coś umie, dobrze zrobi mu odświeżenie wiadomości i utrwalenie ich. W ramach kursu będziemy poruszać nie tylko kwestie samego języka Python, ale również wszystkie mniej lub bardziej teoretyczne wiadomości, wymagane, by zrozumieć dlaczego i jak to wszystko działa. Chciałbym, żebyście po tym kursie posiadali nie tylko wiedzę ze składni Pythona, ale potrafili myśleć kategoriami algorytmów i w razie konieczności sami mogli wyjaśnić komuś niezrozumiałe zagadnienia. Poruszymy więc wszystkie wymagane tematy od samego początku.

CEL:
Chciałbym by pod koniec kursu każdy z Was potrafił napisać własną aplikację internetową i potrafił szybko znaleźć i zanalizować duże zbiory danych. Chciałbym pokazać Wam również mnogość rejonów w których programowanie spotyka szkolne przedmioty i wasze zainteresowania. Będziemy więc wyszukiwać odpowiednich białek w łańcuchach DNA, rysować wielowęglowe związki chemiczne, animować ruch planet wokół słońca czy dokonywać rozbioru zdań na części gramatyczne. Wykorzystamy dane geograficzne, statystyczne i pogodowe, wyszukamy napisy pasujące do naszej wersji filmu w ciągu 2 sekund i policzymy który z posłów i senatorów jest najbardziej rozrzutny.

DODATKOWE INFORMACJE:
Jeśli wolicie pracować na swoich laptopach można je przynieść, bo przejdziemy wspólnie przez cały setting środowiska, niezależnie od systemu operacyjnego. Polecam to rozwiązanie: jeśli znacie swoje komputery, jesteście bardziej produktywni. Jeśli nie chcecie nosić swojego sprzętu, w pracowni komputerowej powinno starczyć PCtów.

PODSUMOWANIE:
Zapraszam każdego, BEZ WZGLĘDU NA: wiek, płeć, rozszerzenie czy umiejętności i wiedzę informatyczną. Nie ma znaczenia czy rozumiesz to o czym piszę w tabelce poniżej, jeśli chcesz kiedyś zrozumieć to dobrze trafiłeś.

KONTAKT:
W razie pytań, można mnie łapać na FB: https://www.facebook.com/Fapfood lub na mailu: fapfood@gmail.com.

BARDZIEJ SZCZEGÓŁOWY, ALE WCIĄŻ NIEPEŁNY PROGRAM:
T – więcej teorii, raczej słuchanie wykładu i przepisywanie ewentualnych fragmentów kodu
P – więcej praktyki, ćwiczenia z pisania kodu i nauka metodami prób i błędów, samodzielnie pisane małe programy

 

T Nudna historia informatyki i gdzie w tym wszystkim Python
  • Naprawdę krótka historia tego, dlaczego Python jest tak lubiany wśród programistów
P Anaconda – bo jeden wąż to za mało
  • Instalacja Anacondy
  • Anaconda – to dystrybucja Pythona, którą wdzięcznie instaluje się pod Windowsem
T Jak wygląda Word dla programistów
  • Po co nam IDE (taki Word do pisania programów, z masą bajerów)
  • Krótka opowiastka o tym, dlaczego bajeranckie IDE są dobre
P Czy edytor tekstu może być czarujący?
  • Instalacja PyCharm
  • PyCharm – IDE do Pythona
  • Przydatne skróty klawiszowe, debugowanie, uruchamianie
T Kamień węgielny i kamienie milowe
  • Wyjaśnienie pojęć takich jak: algorytm, zmienne, stałe, operatory, operandy, przypisanie, warunek logiczny, pętla, funkcja, rekurencja, itd.
  • Podstawowe struktury danych: lista, mapa, zbiór, krotka
  • Podstawowe algorytmy: wyszukiwanie, sortowanie
P Bo wąż składa się z przódwężża węża, śródwężża węża i zawężża węża, a przódwężże węża składa się… czyli podstawy Pythona
  • Składnia języka, podstawowe możliwości, praktyczne poznanie pojęć z tabelki wyżej
  • Po co implementować coś, co ktoś zrobił już dawno temu i zapewne lepiej niż my dalibyśmy radę, czyli jak korzystać z gotowych funkcji języka Python
  • Program do analizowania wielkości smogu w Krakowie, Sosnowcu, Katowicach i Warszawie
T Dogmat, stygmat, paradygmat?
  • Programowanie imperatywne
  • Programowanie funkcyjne
  • Programowanie obiektowe
P Na początku była Funkcja…
  • List comprehension
  • Map, filter, reduce
  • Składanie funkcji
  • niemutowalność vs. mutowalność
  • Python nie jest językiem funkcyjnym
P A z chaosu wyłoniły się pierwsze obiekty
  • Własne struktury danych
  • Klasy i metody: zabawa grafami, zbiory lasów rozłącznych, czyli find&union
  • Enkapsulacja
  • Python nie jest językiem obiektowym
T Niekończąca się opowieść
  • Biblioteki
  • Pip install
P Gdzie zaczyna się internet?
  • Protokół HTTP
  • RESTowe API
  • Jaką pogoda była dziś w Krakowie, a jaka w Paryżu?
  • Jak pokolorować Staszica w Google Earth?
P Django – starszy niż KillBill
  • Mikro strona internetowa
  • Django framework
  • Flask framework
P (Nie)poprawny kod

na Placu (In)validów

  • Wyjątki
  • Testy, czyli to co tygrysy lubią najbardziej
P Praca z tekstem – prawie jak na języku polskim
  • Context Menager
  • Wyrażenia regularne
  • IO
  • Z jakiego filmu pochodzi twój ulubiony cytat?
T Ciemna strona Pythona
  • Złożoność czasowa
  • Złożoność pamięciowa
  • Różnice między wersjami 2.+ i 3.+
  • Czarna skrzynka z kodem
P Więcej magii, mniej kodu
  • Dekoratory
  • Metaklasy
P Zachłanny i dynamiczny – mój pierwszy związek, czy rodziny algorytmów
  • Dwie rodziny problemów i sposoby ich rozwiązania
  • Programowanie dynamiczne
  • Algorytmy zachłanne
P Problemy matematyczne
  • Na silnię ze stu tysięcy zabrakło mi RAMu
  • Nie wiem jak rozwiązać zadanie z kombinatoryki? Sprawdzę trzy miliony kombinacji!
P Problemy geograficzne
  • Jak bardzo brakuje nam aksjomatów Euklidesa w problemach wielkiej skali
P Problemy chemiczne
  • Jak wyglądają związki chemiczne? A jak orbitrale f?
P Problemy fizyczne
  • Moje własne obserwatorium
P Problemy biologiczne
  • Jak zmienić ocenę w elektronicznym dzienniku xd, a poważnie, to jak wyszukać białka w DNA

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress