Polskie Towarzystwo Biofizyczne w naszej szkole

NewsyMożliwość komentowania Polskie Towarzystwo Biofizyczne w naszej szkole została wyłączona

W dniu 18.03.2021 w ramach szkolnego Festiwalu Nauk Przyrodniczych z inicjatywy Pani Profesor Elżbiety Zapały, nauczycielki fizyki w naszej szkole i przewodniczącej zabrzańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Biofizycznego, uczniowie klas drugich o profilu biologiczno-chemicznym wzięli udział wykładzie pt. „Rola inhibicji napięciowo-zależnych kanałów potasowych typu Kv1.3 w anty-covidowym działaniu statyn”, który wygłosił za pośrednictwem platformy Teams dr hab. Andrzej Teisseyre z Katedry i Zakładu Biofizyki i Neurobiologii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Wykład rozpoczął się od przedstawienia struktury i budowy chemicznej statyn, zawierających grupę hydroksylową i karboksylową. Wykładowca przytoczył także krótką historię koronawirusów, charakteryzujących się obecnością białka powierzchniowego S, o kształcie kolców, przez co wirus kształtem przypomina koronę. Następnie omówiono zastosowanie statyn, które są używane w leczeniu nowotworów i chorób płuc. Główna część wykładu dotyczyła roli statyn jako inhibitorów napięciowo-zależnych kanałów potasowych Kv 1.3 oraz zastosowania statyn w leczeniu ciężkiego przebiegu choroby Covid-19, który jest powodowany przez „burzę cytokinową”, polegającą na nadmiernym wydzielaniu cytokin prozapalnych. Wyjaśniono także działanie statyn w tym przypadku, czyli ich zdolność do zmniejszenia stężenia cholesterolu w błonach komórkowych, co z kolei powoduje zmianę dystrybucji białek receptorowych, w wyniku czego wiązanie się wirusa z receptorami nie skutkuje jego wniknięciem do komórki gospodarza. Następnie wykładowca zaprezentował przykłady własnych badań dotyczących tego zagadnienia oraz badań innych naukowców na temat mechanizmu inhibicji kanałów Kv 1.3, a także perspektywy możliwości zastosowania statyn w leczeniu chorób autoimmunologicznych, w których kluczową rolę odrywają właśnie te kanały.

Wykład był bardzo ciekawy, a wszystkie naukowe aspekty zostały przedstawione w przystępny dla odbiorcy sposób. Poskutkowało to tym, że nawet osoba nieinteresująca się medycyną ani biofizyką mogła zrozumieć sens przedstawionego mechanizmu oraz przyswoić całkiem dużą ilość informacji, nie czując się jednak przytłoczona ich nadmiarem.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress