Romantyzm źle obecny w szkole

Drugiego dnia Staszicowskiego Festiwalu Nauk Humanistycznych, we wtorek 3 grudnia, klasy medialno-prawne naszego Liceum uczestniczyły w dwóch interesujących godzinnych prezentacjach multimedialnych na temat literatury romantycznej, o której na lekcjach języka polskiego w szkołach średnich zazwyczaj się nie mówi. Ala Sadowska z klasy 2b2 przygotowała prezentację na temat „Frankensteina” – słynnej romantycznej powieści grozy napisanej przez niespełna 21-letnią Mary Shelley. Wydane w 1818 roku dzieło to już klasyka europejskiej literatury. Historia doktora Frankensteina, który stworzył z części ciała ludzi zmarłych potworną istotę i ożywił ją, inspirowała i inspiruje wielu czytelników, pisarzy i filmowców. Gotyckie dzieło Shelley stawia ponadczasowe filozoficzne pytania: o odpowiedzialność twórcy za to, co stworzył, o granice naukowych eksperymentów oraz o sens ingerencji człowieka w odwieczny porządek życia i śmierci. „Frankenstein” prowokuje też do fundamentalnego pytania o definicję człowieka. Czy stworzona przez tytułowego bohatera powieści Shelley istota, potworna, odrażająca, ale czująca i myśląca, jest człowiekiem? Tematem drugiej prezentacji był E. A. Poe, jego tragiczne i krótkie życie oraz utrzymana w mrocznym klimacie literacka twórczość. Przygotowały ja dwie uczennice kl. 2b2 (medialno-prawnej) – Emilka Głowa i Ola Korzec. Ten amerykański pisarz doby romantyzmu wywarł spory wpływ na rozwój literatury popularnej, był mistrzem krótkich utworów fantastycznych i detektywistycznych. Poe stworzył w swych dziełach m. in. postać detektywa – Augusta Dupina, który dzięki niezwykłym umiejętnościom analitycznym i dedukcji rozwiązuje bardzo trudne zagadki kryminalne. Obie prezentacje – znakomicie przygotowane przez Staszicanki – pozwoliły poszerzyć wiedzę o literaturze romantycznej o dzieła nieobecne w programach nauczania języka polskiego w szkołach średnich.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress