V Wojewódzki Konkurs Plastyczny „I … imagine, illustrate, ideate, illuminate” rozstrzygnięty !

Znamy już zwycięzców V Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego p.t. ” I… imagine, illustrate, ideate, illuminate / Wyobrażam sobie, ilustruję, tworzę, wyjaśniam,” organizowanego przez naszą Szkołę.

Młodym miłośnikom sztuk plastycznych po raz piąty przyszło zmierzyć się z interpretacją i artystyczną oprawą cytatu twórcy anglojęzycznego. Tym razem inspiracją prac były wersy zaczerpnięte z poezji Williama Blake’a – artysty, wizjonera i mistyka, żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku:

 

W trzech różnych próbach tłumaczenia, wersety te przedstawiają się następująco:

Do pracy plastycznej, wykonanej dowolną techniką, należało również dołączyć krótki opis – w jaki sposób praca odzwierciedla słowa wspomnianego powyżej „Londyńskiego barda, natchnionego poety, którego imaginacja przekraczała granice życia i śmierci”.

W konkursie brali udział uczniowie klas VIII Szkół Podstawowych z regionu. Dziękujemy za wszystkie nadesłane prace! Dziękujemy wszystkim uczestnikom, uczniom i opiekunom!
Zwycięzcom gratulujemy! Nagrody i dyplomy wręczone zostaną podczas V Staszicowskiej Gali Mistrzów – 28 maja 2020 roku (g. 11:00) – na którą już dziś serdecznie zapraszamy !!!

A oto wyniki:
I miejsce: Emilia Jamrocha kl. VIII Szkoła Podstawowa nr 45 im. Janusza Korczaka, Sosnowiec

II miejsce: Małgorzata Wnuk kl VIII Szkoła Podstawowa nr 45 im. Janusza Korczaka, Sosnowiec

III miejsce: Patrycja Wudarczyk  kl. VIII Szkoła Podstawowa nr 45 im. Janusza Korczaka, Sosnowiec

*Wyróżnienie: Hanna Radomska kl. VIII Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Sosnowcu

Galeria nagrodzonych prac:

 

I miejsce
Autor: Emilia Jamrocha , kl. VIII

Interpretacja:  Mój obraz jest interpretacją słów Williama Blake’a. Przedstawia piasek przesypujący się w klepsydrze, która jest symbolem czasu i wykorzystywania każdej chwili. Czas płynie nieustannie, tak jak ziarenka piasku spadają w dół klepsydry – jedno po drugim. Nie da się zmienić biegu wydarzeń – chyba , że przez odwrócenie klepsydry, ale tym razem zacznie się nowy proces przesypywania ziaren. Tak jak jedno życie ludzkie się kończy, a drugie zaczyna.

Wokół klepsydry znajdują się niezapominajki – kwiaty symbolizujące trwałość pamięci i wspomnień- oraz lilia, która jest jednym z najbardziej wieloznacznych kwiatowych symboli. W tradycji chrześcijańskiej ucieleśnia pobożność, czystość i niewinność. W innych kulturach kojarzona jest z miłością cielesną. Natura ludzka również jest dwuznaczna – z jednej strony człowiek pragnie bliskości Boga, z drugiej nie są mu obce sprawy cielesne i grzeszne.
W mojej pracy można także zauważyć słońce – symbolizujące dzień, dobro i energię twórczą. Księżyc wraz z gwiazdą oznaczają noc, siły tajemne, obumieranie i odradzanie świata przyrody, śmierci i ponownych narodzin.

Woda w mojej pracy to źródło życia, narodzin i odrodzenia. W licznych mitologiach wodzie przypisuje się też zdolności pośredniczenia między światem materialnym i duchowym.

Pod zegarem piaskowym znajduje się ręka, która go podtrzymuje. Może to opiekuńcza dłoń Boga Ojca, który czuwa i wyznacza drogę życia każdemu człowiekowi? A może to dłoń ludzka, bo przecież „los jest w naszych rękach”? Każda odpowiedź będzie trafna, bo życie to wielka odpowiedzialność za los swój i innych. To misja, którą należy wykonać, choć wokół tyle sprzeczności i  pokus.

Piasek – życie „przesypie się” w klepsydrze z góry na dół tylko raz. Pozostanie po nim tylko wspomnienie.

 

II miejsce
Autor: Małgorzata Wnuk, kl. VIII

 

 Interpretacja:  W mojej plastycznej interpretacji do fragmentu wiersza Williama Blake’a – w wybranym tłumaczeniu : „Zobaczyć świat w ziarenku i niebo w dzikiej lilii, Pomieścić nieskończoność w ręku, I wieczność w jednej chwili” postanowiłam przedstawić piękną kobietę, z długimi włosami oraz wiankiem z kwiatów lilii dokoła głowy na tle niebieskiego nieba. Lilie symbolizują m.in. królewskość, odrodzenie, szczęśliwość, zmartwychwstanie, piękno i miłość – niebo. Na pierwszym planie mojej pracy kobieta trzyma wyciągniętą rękę, na której znajdują się powiększone ziarenka piasku oraz zielony kamień Jadeitu – symbolizujący m.in. nieskończoność, długowieczność oraz nieśmiertelność. Rękę oplata Uroboros, czyli wąż z ogonem w pysku, który bez przerwy pożera samego siebie i odradza się z siebie. Jest to symbol nieskończoności i wiecznego powrotu. Gryzący własny ogon wąż wskazuje, że koniec w procesie wiecznego powtarzania odpowiada początkowi. Dodatkowo w oczach kobiety można dostrzec tarczę zegara. Zegar symbolizuje wieczność i pokazuje , że czasem chwila może wydawać się wiecznością.

 

 

III miejsce
Autor: Patrycja Wudarczyk, kl. VIII

 

 Interpretacja:  W mojej plastycznej interpretacji wiersza Williama Blakea, przedstawione są dwie ręce symbolizujące bariery zamykające nasz świat, w konkretnych czasach i przestrzeniach.
Biała dłoń symbolizuje słońce, niebo i czystość, natomiast druga jest przeciwieństwem – symbolizuje księżyc, ziemię i zło.

Gatunki kwiatów owiniętych wokół każdej dłoni, odpowiadają miejscom, w których żyją dane rasy ludzkie. Wokół rąk można zobaczyć poświaty, nawiązujące kolorem do symboliki rąk. Piasek wysypujący się z zegarka, symbolizuje upływający czas, a znaki nieskończoności zamiast cyfr, oznaczają bezmiar.

 

* Wyróżnienie: Hanna Radomska kl. VIII

 

Interpretacja: W mojej interpretacji wiersza Wiliama Blake’a najważniejszą rolę odgrywa przyroda.
‘‘Zobaczyć świat w ziarenku piasku’’- na rysunku przedstawiłam zbitą klepsydrę ,która oznacza życie i świat który widzimy naszymi oczami. Jest zbita , ponieważ wiemy, że życie jest kruche i że jesteśmy tu i teraz.

‘‘Niebiosa w jednym kwiecie z lasu’’ -interpretuję tak, że każda choć najmniejsza rzecz może być wielka i nie warto patrzeć tylko na jej wielkość ale dostrzec jej duszę . Dlatego też kwiaty na moim obrazie przedstawiają niebo i jego piękno .

‘‘W ściśniętej dłoni zamknąć bezmiar’’- tę strofę przedstawiłam jako ściśniętą dłoń przez którą przepływają sny znajdujące się w amulecie i zmieniają się w gwiazdy świecące na nocnym niebie. W snach możemy doświadczyć wszystkiego, dlatego możemy je nazwać bezmiarem.
‘‘W godzinie-nieskończoność czasu’’- zegary leżące na trawie oznaczają iż człowiek ma do dyspozycji czas i to on ma zdecydować w jakiej atmosferze spędzi daną mu godzinę czy okaże się zła i okrutna czy też miła i radosna .

Jedna tarcza zegara ma wskazówki co oznacza czas mile spędzony i wpływający dobrze na relacje z ludźmi go otaczającymi, zaś drugi zegar nie posiada wskazówek co oznacza, że czas został źle wykorzystany, a wspomnienia nie będą radosne.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress