Wyzwanie ROZGRZEJ MÓZG przed lekcją!

ALFABET GAMES

To ćwiczenie umysłu pozwalające zsynchronizować półkule mózgowe. Efektem wykonywania ćwiczenia jest między innymi znacznie lepsza koncentracja, a w konsekwencji osiąganie stanu skupienia, w którym nasz umysł jest całkowicie wolny od niechcianych myśli. Stan ten jest nazywany stanem alfa, ponieważ dostraja działanie naszego umysłu do działania właśnie według fal alfa. Udowodniono, że w tym stanie nasz umysł pracuje najwydajniej.

Nasz mózg składa się z dwóch półkul. Każda z nich jest odpowiedzialna za inne funkcje. W zależności od tego, co robimy, jedna z półkul jest dominująca. Generalnie lewa strona naszego mózgu odpowiada za logiczne myślenie, a prawa za myślenie kreatywne, twórcze. Podczas wykonywania ćwiczenia budujemy nowe połączenia nerwowe pomiędzy półkolami, co wpływa na wydajność naszego myślenia. Osiągamy wtedy stan niezakłóconej jasności umysłu, dzięki któremu żadne myśli nie rozpraszają naszej uwagi.

Samo ćwiczenie polega na odczytywaniu na głos kolejnych liter alfabetu z planszy i wykonywaniu odpowiednich ruchów rękoma jednocześnie. Czynności, które wykonujemy w trakcie wypowiadania kolejnych liter, są następujące:

P – podnosimy prawą rękę,
L – lewą,
O – obie ręce.

Ćwiczenie wykonujemy we w miarę szybkim tempie. Czas jego trwania, gdy dopiero rozpoczynamy naukę, powinien wynosić około 15 minut. Wykonując ruchy rękoma, nie przejmuj się pomyłkami, po prostu zignoruj je i kontynuuj ćwiczenie. W pewnym momencie poczujesz jakby lekkie kręcenie w głowie i zaczniesz się częściej mylić – jest to najlepsza wskazówka, że osiągnąłeś pożądany efekt, jednak każdy musi sam wyczuć moment, czy już wystarczająco długo ćwiczy – potrzebna jest po prostu praktyka.

Plansze do ćwiczeń możemy przygotować na kartce papieru. Składa się ona z kolejnych liter alfabetu, pod którymi zapisujemy komendy. Należy pamiętać o jednoczesnym wymawianiu na głos kolejnych liter alfabetu i wykonywaniu komend. Zasady umieszczania komend są następujące – w danej kolumnie komenda znajdująca się niżej nie może być taka sama jak ta nad nią oraz pod literami alfabetu O, P, L, nie mogą się znajdować takie same komendy, czyli pod literą O, którą wymawiamy, nie może być komendy oznaczonej symbolem O, i tak dalej. Jeżeli chodzi o komendy sąsiadujące ze sobą w tym samym wierszu, to mogą się powtarzać, ale dobrze by było, żeby nie występowało to zbyt często.

Opisane ćwiczenia, zwłaszcza na początku, sprawiają niektórym uczniom trudności, jednak gdy konsekwentnie powtarzamy je, zaczynając od najprostszych czynności, z czasem stają się przyjemne i wchodzą w nawyk.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress