Tydzień Przedsiębiorczości wszedł już na stałe do kalendarza szkolnych wydarzeń. W tym roku szkolnym w dniach 4-6 listopada odbył się jednak po raz pierwszy w wersji zdalnej. Nauka w domu wiąże się z pewnymi ograniczeniami, ale stwarza również nowe możliwości. Wiadomo – człowiek przedsiębiorczy potrafi z nich skorzystać, potrafi dostrzegać szanse. Tego dotyczył właśnie wykład dr Bartłomieja Gabrysia z Katedry Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach: „Triada przedsiębiorczości: kreatywność, proaktywność i podejmowanie ryzyka”. Pan Doktor wskazał rodzaje szans i innowacji, zwrócił uwagę na ich źródła – ze szczególnym naciskiem na „niespodziewane zdarzenie”, którego właśnie jesteśmy świadkami i uczestnikami. Pokreślił, że o wykorzystaniu szansy decydują m.in. informacja i doświadczenie, pogląd na rzeczywistość, akceptacja wielkości ryzyka i co bardzo ważne – ambicja!
Niezwykle ciekawy dla młodych ludzi/młodych konsumentów wykład poprowadziła dr hab. Dominika Bochańczyk – Kupka – adiunkt w Katedrze Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego oraz nauczyciel podstaw ekonomii w naszej szkole. Wykład zatytułowany był ,,Everyday luxury, czyli jak ‘’udawać’’ dobro luksusowe – Starbucks, Inditex ( Zara) , Apple ‘’. Słuchacze dowiedzieli się, czym tak naprawdę jest dobro luksusowe i jak je odróżnić od ,,everyday luxury”. Pani Doktor przedstawiła, że konsumenci dóbr luksusowych dzielą się na trzy grupy: osoby zamożne (,,affluent”), osoby bogate (,,old money”) i osoby aspirujące ( ,,nouveaux riches”). Sednem wykładu było wskazanie różnic między ,,everyday luxury”a dobrem luksusowym. Dobra luksusowe nie epatują marką, zazwyczaj rozpoznają ją tylko osoby, które ją znają, natomiast dla ,,everyday luxury” marka jest ważniejsza od towaru.
Oprócz tego ,,everyday luxury” charakteryzuje to, że cena nie jest związana z dobrą jakością produktów i ma charakter snobistyczny, asortyment jest często zmieniany, produkty są w każdym sezonie udoskonalane, są dostępne na najdroższych ulicach świata i w galeriach handlowych reklamowanych jako luksusowe, sklepy tego typu mają reklamy w witrynach, reklamuje się w filmach, serialach, Internecie, ma szeroki wybór asortymentu oraz produkty są pakowane w opakowania jednorazowe, masowe, z logo marki. Natomiast dobra luksusowe mają wysoką cenę wynikającą z bardzo dobrej jakości, są sprzedawane w niewielkich ilościach, są ponadczasowe, produkowane na indywidualne zamówienie, czas oczekiwania na nie jest długi, nie afiszują się znakiem firmowym, nie są reklamowane w środkach masowego przekazu, są starannie i pięknie zapakowane, są sprzedawane w salonach firmowych lub w specjalnych galeriach, takich jak Lafayette w Paryżu.
Wykład był wstępem do zajęć warsztatowych, na których uczniowie tworzyli własne dobro luksusowe zastanawiając się m.in, jaki powinien być produkt, aby był prawdziwym dobrem luksusowym – zwyczajne mogłoby się wydawać zapałki zamienili w produkt, który niewątpliwie zainteresowałby najbogatsze osoby. Zaproponowali sposoby wprowadzenia „nowych zapałek” na rynek, ustalili cenę „ekskluzywnego produktu” w zależności od różnych czynników. Uczestnicy zajęć wykazali się kreatywnością, zorientowaniem na działanie, innowacyjnym podejściem. Możliwe, że odkryli „swoją szansę w biznesie”.
W dniach 4-5 listopada część uczniów wzięła udział w największych targach pracy i praktyk w Polsce – Absolvent Talent Days. Dzięki wersji on-line można było skorzystać z warsztatów pisania profesjonalnego CV, wziąć udział w większej liczbie rekrutacji, czy zyskać nową sieć kontaktów.
Takie możliwości otwierają się również przed uczestnikami warsztatów w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, który obchodzony będzie w dniach 16 – 22 listopada. Wystarczy wejść na stronę: tydzienprzedsiebiorczosci.pl, wybrać temat, wysłać zgłoszenie i gotowe. Wśród propozycji m.in:
Liczba miejsc na zajęciach jest ograniczona, skorzystaj z szansy, zapisz się już dziś.
Pamiętaj:
„Za każdym razem, kiedy widzisz biznes, który odnosi sukces, oznacza to, że ktoś kiedyś podjął odważną decyzję” – Peter Drucker oraz
„Aby odnieść sukces w interesach bądź śmiały, bądź pierwszy, bądź odmienny”.
Henry Marchant.