„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” napisała przed laty polska noblistka Wisława Szymborska. W czasie, gdy zmuszeni jesteśmy większość czasu spędzać w domu, mamy okazję, aby sięgnąć do ulubionej lektury lub nadrobić czytelnicze zaległości. Zapytaliśmy uczniów naszej szkoły, jakie książki polecają.
Na tropie kryminalnych zagadek
Okazuje się, że największym powodzeniem cieszą się powieści sensacyjne i kryminały. Chętnie sięgamy do książek Remigiusza Mroza, by z zapartym tchem śledzić perypetie utalentowanej prawniczki Joanny Chyłki. Wartka, wciągająca akcja, pełna intryg, tajemnic i niespodziewanych zwrotów, humor i ciekawi bohaterowie to niewątpliwie atuty całej serii. Często wybieramy również klasykę kryminału, czyli książki Agathy Christie o przygodach detektywa Herkulesa Poirota, np. „Morderstwo w Orient Expressie” lub powieści Dana Browna, zawierające odwołania do sztuki i symboliki religijnej, np. „Kod Leonarda da Vinci”.
Wyobraźnia bez granic
Fantastyka, science-fiction, utopie i antyutopie pozwalają oderwać się od rzeczywistości i poznać niezwykłe wizje świata. Wielbicielom powieści fantasy osadzonych w klimatach średniowiecznych polecamy cykl „Zwiadowcy” Johna Flanagana. „Diabelskie maszyny” Cassandry Clare to z kolei trylogia fantasy, której akcja rozgrywa się w XVIII-wiecznej Anglii. Podziemny Londyn stanowi świat, w którym egzystują ponadnaturalne istoty, a Nocni Łowcy pilnują porządku. Tessa Gay wyrusza do Anglii, by odnaleźć swego brata, jednak nie jest to takie proste…
Wizje przyszłości i alternatywne rzeczywistości odnajdziemy w takich książkach jak „Droga” Cormaca McCarthy’ego, opowiadającej o podróży ojca i syna przez postapokaliptyczny świat, czy też w powieściach Margaret Atwood: „Opowieść podręcznej” i „Testamenty”, przedstawiających dramat kobiet w patriarchalnym reżimie.
Klasyka zawsze w cenie
Wśród uczniowskich wyborów znajdują się także książki należące do światowej klasyki, a wśród nich: „Portret Doriana Graya” Oscara Wilde’a, „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa, „Władca Much” Williama Goldinga. Uczennice wybierają również klasykę w wersji romantycznej: powieści sióstr Brontë („Wichrowe wzgórza”, „Dziwne losy Jane Eyre”), Jane Austen („Duma i uprzedzenie”, „Emma”), „Małe kobietki” Louisy May Alcott.
O życiu, problemach, uczuciach…
Popularne są również książki młodzieżowe: „My, dzieci z dworca Zoo” Christiane F., „Gwiazd naszych wina” Johna Greena. Ta ostatnia opowiada o 16-letniej Hazel, która jest chora na raka. Podczas spotkania grupy wsparcia dla chorej młodzieży poznaje Augustusa, dzięki któremu odzyskuje chęć do życia i poznawania świata. „Złodziejka książek” Markusa Zusaka to z kolei powieść, której akcja rozgrywa się podczas II wojny światowej. Liesel Meminger uczy się czytać dzięki ukradzionej książce. Potem kradnie kolejne. Kiedy jej rodzina decyduje się ukrywać w domu Żyda, świat Liesel zmienia się diametralnie…
W obecnym czasie często sięgamy też po książki – drogowskazy, mogące podnieść na duchu lub pomóc w życiowych wyborach, takie jak „Alchemik” Paulo Coelho czy „Mów własnym głosem” Reginy Brett.
Zachęcamy do czytania oraz nadsyłania recenzji ciekawych książek na adres zpodlasko@gmail.com
Tekst: Zuzanna Podlasko, Agata Kaczyńska, Emilia Walasek z 1c
© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica