Świat „wszędzie niedaleko”, czyli gimnazjalny EUROWEEK

NewsyMożliwość komentowania Świat „wszędzie niedaleko”, czyli gimnazjalny EUROWEEK została wyłączona

W końcu września 2017 klasy drugie gimnazjalne „STASZICA” wyruszyły w szeroki świat pod opieką: Profesor Aleksandry Kiełtuckiej [wych. kl. 2 GA], Profesor Barbary Strączek [wych. kl. 2 GB], Profesor Anny Dolińskiej-Koniny [wych. kl. 2 GC] oraz Profesor Agaty Kaczyńskiej i Profesor Agnieszki Morawskiej.

Cel: EUROWEEK. Kierunek: Długopole Zdrój na Dolnym Śląsku.
Znaleźliśmy się w urokliwym miejscu, o którym przewodniki piszą „wieś zdrojowa” (ok. 500 stałych mieszkańców), a które Europejczycy – bywalcy renomowanych kurortów cenili od XVIII wieku, lecz wówczas znali jako: Bad Langenau. Burzliwa historia pogranicza zapisała się w tej dawnej nazwie.
Jak można było się dowiedzieć od mieszkańców – w Długopolu „wszędzie niedaleko”. Dosłownie i w przenośni!

EUROWEEK to podróż w szeroki świat, choć obecny „wszędzie niedaleko”: anglojęzyczna komunikacja z wolontariuszami z wielu kontynentów, ludźmi różnych kultur i narodowości – zapamiętamy Hanę, Varaprasada, Gretę, Stanisława i innych, których egzotycznie brzmiące imiona nie były najłatwiejsze do wymówienia.

EUROWEEK to także wędrówka po rozległych przestrzeniach własnej kreatywności i wyobraźni, oraz odkrywanie od nowa i na nowo Drugiego Człowieka.

Gimnazjaliści znaleźli się w niezwykłej Szkole Liderów Fundacji EUROWEEK, a w programie pięciodniowej sesji realizowali między innymi takie tematy i zadania (a wszystko w języku angielskim!) :

Team building. Motywacja w grupie. Prowadzenie prezentacji. Autoprezentacje.

Poznaj – Kenia, Meksyk, Wietnam, Dania, Łotwa, Turcja, Finlandia, Hiszpania, Włochy, Litwa, Austria…

Poznaj Unię Europejską (prezentacja).

Debata Oksfordzka.

Leadership. Asertywność (prezentacja).

Pisanie CV i przygotowanie listu motywacyjnego.

Warsztaty: Negocjacje. Konferencja prasowa. Media (prezentacja).

Prezentacja Programów „Erasmus+”

Stereotypy (prezentacja).

Energizer – codziennie jako motywująca rozgrzewka przed kreatywnymi zajęciami…

Multicultural Party – z etnicznymi tańcami, wieczorem, nie raz…

Staszicowscy gimnazjaliści, poproszeni o opis wrażeń i doświadczeń z udziału w EUROWEEK-u, powiedzieli tak:

KLASA 2 GA – Maciek Sidorowicz

„W EUROWEEK-u miałem przyjemność brać udział po raz drugi, lecz tym razem przebieg projektu wyglądał trochę inaczej niż poprzednio. Różnorodne wykłady, nieszablonowe zadania, pobudzające do kreatywnego myślenia, nie uległy zmianie.
Jednak w tym roku dodano zajęcia, z którymi nigdy wcześniej się nie spotkałem. Zajęcia te, bez względu na stopień zaangażowania poszczególnych osób, po prostu przymuszały uczestników do integracji z innymi.

Uważam ten projekt za nadzwyczajną ideę. Mnie osobiście w EUROWEEK-u najbardziej urzeka to, co wolontariusze potrafią zrobić z ludźmi, biorącymi udział w projekcie. Oczywiście, że możliwość poznania kultury krajów całego świata – to duże wyróżnienie. Według mnie nadzwyczajny jest fakt, że obcokrajowcy w ciągu zaledwie 5 dni potrafią stworzyć takie więzi z innymi, że w czasie pożegnania większość osób na sali zwyczajnie się popłakała ze wzruszenia… Sam po powrocie do domu nie byłem w stanie zwyczajnie funkcjonować (mimo że byłem na to przygotowany).

Z EUROWEEK-u można wynieść jedynie same bardzo ważne pozytywy, nie eliminując przy tym przyjemności z rozrywek. Dlatego mimo absorbującego i męczącego harmonogramu zajęć, z największą przyjemnością wezmę kiedyś udział w kolejnym takim projekcie.”

KLASA 2 GB – Ola Nowak

„Początkowo myślałam, że EUROWEEK będzie zwyczajnym projektem – wraz z przyjaciółmi będziemy szlifować naszą znajomość języka angielskiego. Jestem bardzo mile zaskoczona tym, jak to w praktyce wyglądało.

Projekt EUROWEEK wiele mnie nauczył i myślę, że zmienił każdego uczestnika.
Miałam okazję poznać wielu ciekawych ludzi oraz ich kultury. Zajęcia, na których prezentowaliśmy się w każdej dziedzinie, pozwalały na to, żeby każdy znalazł lub odkrył w nich to, co lubi i w czym jest najlepszy. Dzięki temu, wielu być może pierwszy raz pokazało swój talent w śpiewie, tańcu czy w aktorstwie.

Wszystkie zajęcia były prowadzone w języku angielskim, co sprawiło, że uczyliśmy się mówić bez ograniczeń, zahamowania czy stresu.

Grupy, w których pracowaliśmy, umożliwiły mi pogłębienie kontaktów z wieloma osobami z klasy 2GA i 2GC, a także mogłam poznać kilka osób z innego gimnazjum, z którego grupka trzecioklasistów pracowała z nami w projektach. Oprócz pracy w budynku, wychodziliśmy też do pobliskiego parku zdrojowego. Ćwiczenia, próby i zabawy w tak pięknym, słonecznym i jesiennym miejscu to sama przyjemność.

Cieszę się też, że przed wyjazdem wszyscy wymieniliśmy między sobą nasze kontakty w mediach społecznościowych czy numery telefonów. Te kilka dni EUROWEEK-u były przepełnione dobrą zabawą, radością i nowymi doświadczeniami. Bardzo cieszę się, że mogliśmy w ich uczestniczyć.”


KLASA 2 GB – Maciej Derela

„EUROWEEK polega na tym, że wolontariusze z wielu krajów świata przyjeżdżają do dzieci z Europy, aby zwiększać ich umiejętności z języka angielskiego.
Dla mnie EUROWEEK był wspaniałym przeżyciem. Poznałem wiele obcych kultur i obyczajów, ale również miałem okazję spotkać wspaniałych ludzi. Nasz wyjazd został dodatkowo urozmaicony poprzez przyjazd małej grupy z drugiej szkoły, z małej wsi o nazwie Nieciecza [w której jest klub i drużyna sportowa, grająca w ligowej ekstraklasie piłki nożnej].

Zajęcia trwały od 9:30 do ok. 19:30, jednak ich forma nie była wyczerpująca, ponieważ nasza aktywność skutkowała ciekawymi odkryciami. Moim ulubionym zajęciem było założenie własnego zespołu i należało ów zespół nazwać, zrobić logo itd., a na końcu wystąpić na scenie. Wszystkie zresztą zajęcia były świetne i co ważniejsze – odbywały się w języku angielskim.
Po EUROWEEK-u jestem bogatszy nie tylko o przeżycia i nowe angielskie słownictwo, ale także o nowe znajomości i przyjaźnie.”


KLASA 2 GC – Olga Madeksza

„EUROWEEK był dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem. Nigdy wcześniej nie miałam okazji uczestniczyć w podobnym projekcie. Uważam, że jest to wspaniały pomysł na twórcze zagospodarowanie czasu.

EUROWEEK jest, zarówno okazją do spędzenia miłych chwil w gronie przyjaciół, jak i do nauczenia się wielu przydatnych rzeczy. Cieszę się, że mogłam spotkać tyle fantastycznych osób, dzięki którym poznałam kulturę innych krajów. Każdy z wolontariuszy wniósł do mojego życia jakąś zmianę. Chciałabym podziękować nauczycielom oraz rodzicom, za umożliwienie mi uczestnictwa w tak wspaniałym wydarzeniu. Jestem pewna, że nigdy nie zapomnę swojego pierwszego EUROWEEK-u i mam nadzieję wziąć w nim udział, w kolejnej edycji – może też jako licealistka?”

To chyba tylko podróży w czasie nie było, chociaż… kto to wie na pewno?
Barbara Strączek

Serdecznie zapraszamy do przeglądania galerii z wydarzenia.