XVI Staszicowskie Spotkanie z Nauką „Przyjdź i zobacz, jak liczymy i programujemy w Staszicu, czyli… z matematyką, fizyką i informatyką za pan brat!”

NewsyMożliwość komentowania XVI Staszicowskie Spotkanie z Nauką „Przyjdź i zobacz, jak liczymy i programujemy w Staszicu, czyli… z matematyką, fizyką i informatyką za pan brat!” została wyłączona

Po dwóch latach przerwy 30.11.22 reaktywowane zostały zajęcia dla uczniów klas ósmych prowadzone przez nauczycieli „Staszica”.

Na lekcji informatyki  odwiedzająca nas młodzież miała okazje zapoznać się z podstawami tworzeni stron WWW, a szczególnie z jedną z technik tworzenia menu na stronę internetową oraz ciekawym efektem przewijania zdjęć.

Ósmoklasiści wykazywali duże zainteresowanie tematem oraz zadawali liczne pytania między innymi  dotyczące informatyki w liceum.

Na zajęciach z fizyki rozmawialiśmy o „elektryczności statycznej”, młodzież miała okazję zobaczyć doświadczenia z maszyną elektrostatyczną,  elektryzowaniem się ciał, liniami pola elektrostatycznego, kulą plazmową czy klatką Faradaya. Omówiliśmy sposoby elektryzowania, zastosowanie zjawiska elektryzowania, np. w budowie kserokopiarki czy też elektrofiltrów, a na koniec podsumowaliśmy zajęcia w formie quizu na platformie Kahoot, co dostarczyło ósmoklasistom sporo zabawy.

W ramach warsztatów z matematyki uczestnicy mogli przekonać się o tym, że matematyka pomaga w przewidywaniu przyszłości. Uczestnicy podzieleni na małe grupy zmierzyli się z problemem wygrania w grę zapałczaną. Gra polegała na wybieraniu od jednej do trzech zapałek z jednego z dwóch stosów. Okazało się, że niezależnie od tego, jak zagra gracz, który zaczyna, zawsze będzie można wygrać grę, będąc graczem drugim. Uczniowie sprawnie przewidywali, co się stanie w zależności od ruchów gracza pierwszego i jak dostosować swoją strategię, by osiągnąć zwycięstwo. Niezbędna okazała się tu żelazna logika i umiejętność analizowania wszystkich możliwości, które w danym momencie pojawiły się na stole. Gra przebiegała w miłej atmosferze, a uczniowie byli zaangażowani w testowanie różnych strategii w oparciu o matematyczne wyliczenia.