We made it (poprzestaniemy na tym stwierdzeniu tylko w j. angielskim ?)! Udało nam się, jak co roku, zorganizować Festiwal Języków Obcych! Poniżej znajdziecie krótką relację okiem uczestników.
Rozpoczniemy ją od j. niemieckiego:
Podczas zajęć języka niemieckiego uczestniczyliśmy w lekcji filmowej pt. „Umweltschutz im Alltag: Wie geht das richtig?” Koncepcja tej lekcji została przygotowana przez naszego nauczyciela języka niemieckiego. Po krótkim leksykalnym wprowadzeniu każdy z nas otrzymał kartę pracy, która wprowadziła nas w strukturę filmu oraz umożliwiła zanotowanie wskazówek dotyczących ochrony środowiska „na co dzień”. Dzięki kolejnej lekcji filmowej mogliśmy rozwinąć nasze umiejętności słuchania ze zrozumieniem, a następnie mówienia, ponieważ w finalnej części lekcji dyskutowaliśmy o możliwości ochrony środowiska naturalnego przez nas samych. Zapamiętaliśmy między innymi, że dla dobra środowiska warto zrezygnować z suszarki do prania (Wäschetrockner). Podczas tej samej lekcji rozwiązywaliśmy również interaktywne quizy na platformie quizizz, dzięki czemu w interesujący sposób mogliśmy utrwalić słownictwo, w tym przede wszystkim kolokacje, bo „uczenie się słownictwa to uczenie się kolokacji”, jak powtarza także krótko przed maturą nasz nauczyciel j. niemieckiego 😉
Także my, pierwszoklasiści, braliśmy czynnie udział w Festiwalu Języku Obcych, przygotowując podczas lekcji j. niemieckiego koncepcję prezentacji multimedialnej na temat „Unsere Traumschule”. A jaka powinna być nasza szkoła marzeń? Odpowiedź na to pytanie jest złożona i ma subiektywny charakter. Niektórzy chcieliby się uczyć w szkole ze szkła lub w szkole, gdzie jest Spielothek, czyli salon gier wideo… Jednak wielu chce uczyć się w szkole, gdzie rozwój naszych pasji jest integralną częścią każdej lekcji. I tak też dzieje się w dużej mierze w „Staszicu”. Nasze prezentacje będziemy przedstawiać na kolejnej lekcji j. niemieckiego. Podczas lekcji mogliśmy również rozwiązywać interaktywne quizy na platformie quizizz i dzięki temu efektywnie i w bardzo interesujący sposób utrwalać słownictwo związane z zakresem tematycznym „Schule”. Das macht viel Spaß!
Prof. Kaczyńska w swym podsumowaniu intryguje tytułem…
… FESTIWALOWY MISZMASZ NA LEKCJACH JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Tegoroczne festiwalowe aktywności na języku rosyjskim były związane z bieżącą tematyką lekcji i stanowiły ich uzupełnienie.
Trzecioklasiści zaprosili nas w najpiękniejsze zakątki Rosji, grupa uczniów z klas drugich odbyła kulinarną podróż, przedstawiając tradycyjną kuchnię tego kraju. Ostatnim przystankiem w czasie tej wyprawy był quiz na ten „ smaczny” temat. Najmłodsi „rusycyści” udokumentowali symboliczne miejsca, osoby i pamiątki rosyjskie w ramach konkursu plastycznego.
Uczniowie z grup 2A2 i 2B2 przygotowali duchową ucztę, w czasie której zgłębiali tajniki rosyjskiej poezji. Uzupełnieniem jej były recytacje wierszy wybitnych poetów rosyjskich – Puszkina, Achmatowej, Jesienina, Bunina, Tiutczewa i Mandelsztama. Zadanie wykonali na 6!
Ich koledzy i koleżanki z grupy 2H2 – czyli grupy uczącej się języka rosyjskiego najdłużej, musieli, ale zrobili to perfekcyjnie, zgłębić wiedzę gramatyczno-leksykalną, studiując idiomy i homonimy rosyjskie. Okazały się dla nich nie takie straszne, jakby się wydawać mogło…
W itogie, jak mówią Rosjanie, czyli podsumowując, w czasie Festiwalu Języków Obcych na rosyjskim każdy znalazł coś dla siebie – przyszły podróżnik otrzymał gotowy przewodnik po Rosji, następcy Magdy Gessler – książkę kucharską z przepisami najlepszych dań rosyjskich, a obrazy , które wyjdą spod ręki pierwszoklasistów będą ozdobą sali 67! Po powrocie do szkół stworzymy minigalerię.
Wisienką na torcie był wykład niezawodnej Karoliny Smołuchy z klasy IIE związany niezwykle luźno z kuchnią rosyjską. Karolinka opowiedziała nam o jajach… ale jakich! – Jajach Faberge!!!
Wszystkim uczniom bardzo dziękuję za super przygotowanie, gratuluję i podziwiam niezmiernie ich zapał! Nagrodą dla zwycięzców konkursów, quizu i aktywność w czasie FJO będą oceny celujące z języka rosyjskiego.
Uczniowie prof. Augustyna sporo podróżowali ?:
W tym roku szkolnym pierwszy dzień Festiwalu Języków na lekcjach języka francuskiego rozpoczął się od wirtualnej wycieczki do Wersalu – królewskiej rezydencji Króla Słońce, Ludwika XIV. Uczniowie klas I, II i III poznali historię pałacu – dawnego domku myśliwskiego Ludwika XIII, przekształconego i rozbudowanego przez Ludwika XIV, jego architektów – którym udało się zrealizować pomysły króla, wnętrza pałacu, w tym apartament królewski (Grand Appartement) – mieszkanie paradne, które za czasów panowania monarchy było otwarte dla wszystkich i dzięki temu każdy mógł zobaczyć całą rodzinę królewską. Zwiedzili salę lustrzaną z 357 lustrami i 100 000 świec, „mieszkanie króla” tzw. mały apartament (Petit Appartement) znajdujący się na poddaszu, w którym król spędzał czas z najbliższymi. Następnym punktem zwiedzania była kaplica królewska, do której monarcha schodził nie tylko podczas świąt religijnych, ale także odbywały się tam chrzty dzieci i śluby. Ostatnim punktem zwiedzania była opera wybudowana za panowania Ludwika XV, stanowiąca prawdziwy wyczyn architektoniczny i dekoracyjny. Dzięki animacji komputerowej uczniowie zobaczyli, jak zmieniał się zamek wersalski na przestrzeni wieków, za panowania kolejnych władców Francji.
Uczniowie grupy 2E1 obejrzeli prezentacje przygotowane przez uczniów klasy 3D1, dotyczące ciekawostek o Francji, sportu i historii kinematografii francuskiej.
W tym też dniu odbył się konkurs o życiu i twórczości Auguste Renoir’a w 180. rocznicę urodzin malarza.
W drugi dzień Festiwalu Języków Obcych uczniowie zwiedzali ogrody wersalskie, których tworzenie rozpoczęto razem z budową zamku, a prace nad nimi trwały około czterdziestu lat. Nadworny architekt króla miał duże wyzwanie, bowiem praca nad projektami okazała się gigantyczna. Cały park ma ponad 800 hektarów. Powstały ogrody w stylu francuskim wymyślone przez André Le Nôtre, zagajniki, oranżerie, posągi, fontanny i oczywiście ogrody warzywne, które dostarczały świeżych warzyw i owoców na stół królewski.
Trzeci dzień Festiwalu … to zwiedzanie wioski Marii Antoniny, którą królowa kazała wybudować w parku wersalskim. Domki kryte strzechą, spichlerze, młyny umiejscowione zostały nad brzegiem jeziora. Było to miejsce, w którym królowa spędzała czas z najbliższymi, gdzie nie obowiązywały reguły dworskie, a dla dzieci królewskich odegrało rolę edukacyjną.
Last but not least – kilka relacji z festiwalowych lekcji j. angielskiego (kilka, bo działo się dużo więcej!):
W dniach 22-24.02.2021 w naszej szkole został zorganizowany Festiwal Języków Obcych. W pierwszy dzień zajęć uczniowie pod okiem dr Cecylii Tatoj z Uniwersytetu Śląskiego mogli bliżej przyjrzeć się pochodzeniu języka hiszpańskiego. Tematem wykładów była również krótka historia języka kastylijskiego. Młodzież dowiedziała się co nieco o początkach Półwyspu Iberyjskiego, który najpierw zamieszkiwany był przez Iberów, Celtów oraz Basków. Następnie miała okazję prześledzić wpływ kultury rzymskiej, germańskiej oraz arabskiej na formowanie się języka hiszpańskiego. Na sam koniec do wiadomości uczniów zostały podane różne słowa, z których jedne dziwiły pisownią, inne zaś etymologią.
Wiktoria Ziemska
23 lutego 2021 roku, mieliśmy okazję uczestniczyć w wykładzie prof. Aleksandry Łyp-Bieleckiej pt. “Dach, patio, kabel, atol, rock, szyba…. czyli o zapożyczeniach w polszczyźnie.” Pani Doktor w bardzo ciekawy i jednocześnie przystępny sposób opowiadała o pochodzeniu różnych polskich słów i wyjaśniła powody, dla których tyle się zapożycza w językach oraz jakie są tego konsekwencje. Uczniowie naszej szkoły aktywnie uczestniczyli w wykładzie, a nasze nauczycielki języka angielskiego były pod wrażeniem naszej wiedzy.
Maja Kostowska
Trzeciego dnia uczniowie naszej szkoły mieli możliwość wysłuchania w języku angielskim wykładu dr. Marcina Sarnka na temat tajnych stowarzyszeń i ruchów we współczesnych Stanach Zjednoczonych. Dzięki prelekcji dowiedzieliśmy się, dlaczego takie zjawisko zachodzi i jakie są przyczyny jego występowania. Poznaliśmy również rodzaje różnych teorii oraz mieliśmy możliwość eksplorowania poszczególnych tajnych stowarzyszeń i organizacji. Każda z nich miała swoją historię i określony cel. Dowiedzieliśmy się również więcej o zamachu na Kapitol, który miał miejsce stosunkowo niedawno. Wykład był niezwykle ciekawy, a podane na nim informacje nietuzinkowe.
Natalia Senderecka
U prof. Katarzyny Tkaczyk królowały szeroko pojęte kultura i sztuka ?:
Podczas wtorkowej lekcji języka angielskiego uczennice klasy 2C przedstawiły najciekawsze oraz najbardziej skandaliczne historie słynnych brytyjskich i amerykańskich poetów. Podczas prezentacji uczestnicy lekcji mieli możliwość poznania głęboko skrywanych historii z życia autorów, takich jak Oscar Wilde, William S. Burroughs, George Gordon Byron, Jack Kerouac czy Allen Ginsberg. Jako cel uczennice postawiły sobie ukazanie drugiej strony ulubionych twórców, pokazując tym samym, że za kulisami twórczości nawet tych najwybitniejszych kryje się, czasem niejedna, mroczna historia.
W środę 24 lutego w grupie 2E2 odbyła się prezentacja dotycząca tradycji popołudniowej herbaty, która jest kwintesencją kultury brytyjskiej. Cała lekcja składała się z dwóch części – podczas pierwszej, multimedialnej, można było zgłębić zagadnienia teoretyczne, takie jak obowiązujący dress code czy historię tego zwyczaju, zaś w czasie drugiej uczniowie mogli zobaczyć, jak faktycznie wygląda takie przyjęcie oraz poznać zasady etykiety obowiązujące w jego czasie. Dzięki prezentacji wiadomo już czym różni się filiżanka do kawy od tej do herbaty, co powinno znaleźć się na stole podczas tradycyjnego herbacianego przyjęcia oraz dlaczego tak ważnym jest, by przekąski ułożone były na trzypiętrowej paterze (lekcja została poprowadzona przez uczennicę Karolinę Smołuchę).
W środę 24.02 dla klasy 2C odbył się też całogodzinny quiz o historii o tytule “Corsets, gowns and top hats – the quiz about fashion history”, zrealizowany przez Maję Rajfurę na platformie “Kahoot!”. Uczestnicy mogli poznać wiele ciekawych faktów, związanych między innymi z powstaniem i rozwojem gorsetów, pierwszymi spodniami w modzie damskiej czy osiemnastowiecznymi fryzurami. Quiz podsumowało dziesięć pytań polegających na ocenieniu “historycznych” (w dużym cudzysłowie!) kostiumów halloweenowych. Tego samego dnia odbyła się również prezentacja dotycząca historii literatury. Na pytanie „What is so cool about Jane Austen?” odpowiedziały Ola Prussak i Ula Łoboda z klasy 2C. Słuchacze mieli okazję zapoznać się z faktami z życiorysu pisarki oraz dowiedzieć się, co sprawia, że jej książki, chociaż minęło już ponad 200 lat od ich wydania, wciąż czyta się z wypiekami na twarzy.
W ramach festiwalowych lekcji u prof. Katarzyny Widery:
– uczniowie klas maturalnych (3A2, 3C2) zmierzyli się z ekstremalnym ćwiczeniem na rozumienie ze słuchu… w 48 językach europejskich! (Spokojnie, nagranie wyposażone było w pomocniczy materiał wizualny ?)
– klasy drugie (2B2, 2G2, 2H1) prezentowały słynne postacie (ze świata nauki, sztuki czy historii) z obszaru krajów anglojęzycznych. (Na lekcji zaszczycili nas swą obecnością… królowa Wiktoria, Rowan Atkinson, Slash, Lewis Hamilton… i wielu innych!)
– w klasie pierwszej odbyło się wirtualne oprowadzanie (anglojęzyczne oczywiście) po najpiękniejszych zakątkach Polski – uczniowie z klasy 1C2 w roli przewodników są wręcz niezastąpieni! (a tatrzańska kozica to CHAMOIS ?)
– odbyły się również warsztaty pisania, których efekty już wkrótce w zakładce Dla Uczniów / LingwiStaś Warsztacik pisania po angielsku
Ochotnicy z klas 1. i 2. LO mogli wziąć udział w Drużynowym Konkursie na kreatywną wypowiedź w języku angielskim „The Adventures of LingwiStaś” – wyniki oraz publikacja zwycięskich prac już niebawem!
U prof. Marii Steckiej również nastąpił „friendly takeover” ? – lekcje asystenckie odbyły się, a i owszem, po angielsku, ale… rozpiętość tematyczna była znaczna i wcale nie „angielska”! Rozpoczęliśmy od „The Many Faces of Silence” Ewy Domańskiej w gr. 1A1 (nie, nie chodziło tylko o ciszę w MS Teams!), następnie Mariusz Jaksender przedstawiał różne wizje końca świata dla swoich starszych kolegów w gr. 2A1, a serię zamknęła Natalia Frączek, która w gr. 2A2 odniosła się do bieżących zagadnień psychologicznych w kontekście pandemii. Wszyscy poradzili sobie znakomicie! It was a pleasure ?!
Oprócz tego we wtorek kilkudziesięciu uczniów naszej szkoły wysłuchało wykładu światowej klasy eksperta tolkienisty, p. Ryszarda Derdzińskiego (http://tolkniety.blogspot.com/), który opowiadał o faktach z życia tego znamienitego pisarza – tych powszechnie znanych i tych mniej dostępnych szerokiej publiczności. Część wykładu była poświęcona alfabetom Śródziemia… i już wiemy, że w przyszłym roku p. Derdziński, w ramach Festiwalu, przeprowadzi warsztaty pisma runicznego. Pierwsi chętni już się zapisali ?.
U prof. Anny Ryłek-Kostowskiej też rządzili uczniowie ?:
W poniedziałek oraz wtorek Lidia Stachurska z klasy 2E przeprowadziła dla znajomych z drugich klas lekcję koleżeńską. Przybliżyła uczniom klas 2D oraz grup 2E1 i 2F1 trochę brytyjskiego angielskiego pod kątem dialektów i akcentów. Na lekcji posłuchać można było o regionalnych odmianach angielskiego, takich jak Cockney, Scouse i Geordie. Oprócz słówek z tych dialektów Lidia przedstawiła kolegom akcenty spotykane wśród Anglików, ich charakterystyczne cechy oraz różnice. Ciekawostka – tak jak sama uczennica wspomniała, dobrze znanego nam ‚BBC English’ używa jedynie 3% mieszkańców Anglii!
We wtorek 23 lutego Krzysztof Ludwiczak przeprowadził lekcję asystencką na temat Nowej Zelandii pt. „New Zealand – the Omitted Country”. Składała się ona z prezentacji opisującej Nową Zelandię, jej kulturę oraz autochtoniczną mniejszość Maoryską. Pokazane były również różne zwyczaje Maorysów, w tym ich tradycyjny taniec Haka. Lekcja była zakończona kwizem na platformie Kahoot.
Również tego dnia odbyła się lekcja koleżeńska zatytułowana „Co to za krzaczki – czyli podstawy języka i kultury Japonii” przeprowadzona przez uczennice klasy 2E Alicję Solarz i Annę Czerniewską. Lekcja została zorganizowana w ramach Festiwalu Języków Obcych. Na wykładzie zostały poruszone zarówno tematy gramatyki i rodzajów pisma, jak i religii szintoistycznej i japońskiej wersji Walentynek. Uczestnicy dowiedzieli się m. in. dlaczego język japoński jest uznawany za trudny, jak poprawnie wymówić słowo sensei oraz dlaczego Japończycy unikają cyfry 4.
W czwartek 25 lutego Julia Suberlak i Oskar Antonik z klasy 2E przygotowali dla swoich młodszych koleżanek i kolegów lekcję chemii w języku angielskim. Tematem zajęć były szeroko pojęte sole, od nazewnictwa, przez dysocjacje, po wybrane reakcje otrzymywania. Podobne zagadnienia pierwszoklasiści poznali juz wcześniej na swoich programowych zajęciach chemicznych, niemniej jednak poznanie tematu z trochę innej perspektywy, jaką jest nauka dwujęzyczna, z pewnością zainteresowało uczniów, gdyż chętnie brali czynny udział w zajęciach. Przykładowym wyzwaniem, jakie starsi koledzy postawili przed pierwszoklasistami, było nazwanie po angielsku soli przedstawionych za pomocą wzorów sumarycznych.
Do zobaczenia (nie tylko: usłyszenia) w 2022!