W dniach 30.01–01.02. 2023 r. po raz kolejny odbył się w naszej szkole Festiwal Języków Obcych.

NewsyMożliwość komentowania W dniach 30.01–01.02. 2023 r. po raz kolejny odbył się w naszej szkole Festiwal Języków Obcych. została wyłączona

Klasy prof. Grzegorza Budaka – 2C2 i 3B1 – rozwijały kompetencję międzykulturową podczas warsztatów językowych Lunar New Year 2023: China’s Year of the Rabbit explained. W drugim dniu festiwalu podczas warsztatów językowych Story-cubing with a twist z prof. Grzegorzem Budakiem klasa 2C2 rozwijała umiejętność kreatywnego pisania. Klasa 4D2 uczestniczyła w warsztatach językowych dla potrzeb matury dwujęzycznej również zorganizowanych przez prof. Budaka.

W ramach FJO na lekcjach języka angielskiego prof. Aleksandry Dzidowskiej podjęto szereg działań mających na celu promowanie nauki języków obcych. Podczas warsztatów Po co uczyć się języków? uczniowie klas 1A2, 1B2 i 2B1 zastanawiali się, dlaczego, i których języków warto się uczyć, jaka jest rola języka w kulturze danego kraju, dlaczego niektóre języki wymierają, skąd się bierze popularność języka angielskiego. Ponadto uczniowie sprawdzali swoją wiedzę w quizach indywidualnych oraz grupowych, m.in. w językowym scavenger hunt.

W poniedziałek 30 stycznia na 3. i 4. godzinie lekcyjnej klasy 1D1 oraz 3D1 i 3D2 uczestniczyły w zorganizowanych przez prof. Joannę Mazur warsztatach Meme Masters przeprowadzonych w naszej szkole przez doktoranckie koło naukowe Uniwersytetu Śląskiego NeoLinguist. Członkinie koła – dr Anna Stwora, mgr Joanna Ryszka, mgr Marlena Moskal i dr Aleksandra Nocoń poprowadziły bardzo ciekawe warsztaty na temat memów w języku angielskim. Omówione zostały zjawiska językoznawcze wykorzystywane do tworzenia memów, takie jak: homofonia, homonimia, polisemia oraz puns – gra słowna. Do udziału w warsztatach zaprosiliśmy również klasy 1D2, 2A1 i 2B wraz z uczącymi ich nauczycielami: prof. Moniką Karlik, prof. Aleksandrą Dzidowską i prof. Katarzyną Widerą. Uczniowie chętnie uczestniczyli w warsztatach, a najbardziej aktywni zostali nagrodzeni cukierkami. Niekwestionowany tytuł najaktywniejszego uczestnika warsztatów przypadł w udziale Mateuszowi z klasy 2B – co widać na zdjęciu 😊. Na zakończenie warsztatów odbył się konkurs z nagrodami sprawdzający wiedzę uczniów na temat memów. Uczniowie klasy 3D – Janek, Szymon i Piotr oraz Mateusz i Zuzia z 2B i Wiktoria z 1D świetnie poradzili sobie z pytaniami konkursowymi, za co zostali nagrodzeni brawami i otrzymali nagrody.

Na szóstej godzinie lekcyjnej uczniowie klasy 1D1 – Julia, Blanka, Zuzia, Zuzia i Antek – przedstawili bardzo ciekawe prezentacje w języku angielskim na temat nieznanych faktów historii starożytnej (Historical facts that you didn’t know about) oraz gier komputerowych wszechczasów (Top ten most epic games of all time). Prezentacje nie tylko były bardzo ciekawe pod względem treści, ale również były dopracowane graficznie. Prezenterzy wykazali się bardzo dobrą kompetencją językową, płynnością i dobrą wymową angielską, a także świetnymi umiejętnościami prezentacyjnymi i poczuciem humoru, za co zostali nagrodzeni gromkimi brawami oraz szóstkami z języka angielskiego. Ponadto uczniowie klasy 1D1 otrzymali dyplomy za uzyskanie wysokich wyników w ogólnopolskim konkursie języka angielskiego Multitest.

We wtorek 31.01 uczniowie klasy 1D1 wraz z prof. Joanną Mazur odwiedzili budynek Neofilologii Uniwersytetu Śląskiego przy ulicy Grota Roweckiego 5 w Sosnowcu, gdzie wzięli udział w konferencji poświęconej studenckim projektom badawczym Student’s Visual Bookstore i Student Research Restaurant. Wszystkie wykłady zostały wygłoszone w języku angielskim przez studentów V roku filologii angielskiej UŚ. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się panel drugi poświęcony projektom dotyczącym jedzenia – historii kawy, czekolady oraz weganizmu. Wystąpienia dostarczyły wielu ciekawych informacji historycznych, społecznych i kulturowych, przyczyniając się do podniesienia kompetencji językowych i międzykulturowych uczniów. Poruszały również ważne tematy dotyczące etyki. Ponadto podczas wykładów o jedzeniu nie mogło również zabraknąć słodkiego poczęstunku, jakim organizatorzy – profesorowie i magistranci filologii angielskiej Uniwersytetu Śląskiego – ugościli uczestników. Zarówno udział w wykładach, jak i sama wizyta w budynku Neofilologii, bardzo podobały się uczniom.

Uczniowie klasy 3D2 wzięli udział w organizowanym przez prof. Katarzynę Widerę drużynowym konkursie kreatywnego pisania w języku angielskim LingwiStaś i przez całą lekcję języka angielskiego intensywnie pracowali, wspólnie tworząc pracę konkursową. Wyniki konkursu poznamy wkrótce.

Ponadto uczniowie klasy 3D wzięli udział w lekcji konwersacji w oparciu o materiał autentyczny – wideo Ted talksWhy you procrastinate even when it feels bad poświęcone zjawisku prokrastynacji, wyjaśniające jego psychologiczne mechanizmy oraz sposoby przeciwdziałania. Jak się okazało, zarówno temat, jak i zaprezentowany materiał wideo, wzbudziły burzliwą dyskusję i każdy z uczniów miał coś ciekawego do powiedzenia. Uczniowie klasy 4A wzięli udział w zajęciach przygotowujących do matury rozszerzonej z języka angielskiego.

Klasy prof. Leszka Morawy – 1A1, 1B1 – podczas lekcji Cultural differences between the USA and Europerozwijały kompetencję kulturową, opisując różne aspekty życie w USA i Europie na podstawie materiałów obejrzanych na Youtube’ie. Podczas lekcji uczniowie poznawali i komentowali różnice dotyczące wyglądu przedmieść (zabudowa), transportu publicznego, zwyczajów żywieniowych, korzystania z restauracji (napiwki) toalet itp., norm życia społecznego (otwartość, patriotyzm itp.). Klasy 2D1, 2D2, 3A2 – podczas lekcji We didn’t start the fire-modern history in a (song) nutshell analizowały piosenkę Billa Joela We didn’t start the fire oraz materiał wideo opatrzony zdjęciami prezentującymi najważniejsze wydarzenia historyczne i postacie istotne dla świata i kultury amerykańskiej. Uczniowie w tekście piosenki wyszukiwali wydarzenia, postacie–ikony i prezentowali je na forum klasy.

W trakcie Festiwalu Języków Obcych na lekcjach u prof. Katarzyny Widery odbył się: Warsztat Łamańców Językowych w klasie 2A2, klasa 3C2 zgłębiała metody i techniki skutecznego uczenia się języków obcych, klasa 1C1 przedstawiła prezentacje w języku angielskim dotyczące kultury krajów anglojęzycznych lub swoich zainteresowań i pasji. W programie prezentacji znalazły się między innymi: Tajniki Alfabetu Języka Japońskiego; Atrakcje turystyczne USA; Motyw Amerykańskich Ciężarówek oraz Route 66… i wiele, wiele innych arcyciekawych zagadnień. W klasie 2A1 odbyły się prezentacje: Popular Culture, Astrology oraz Good looks – is it important?.

Na Szkolny Konkurs Drużynowy Kreatywnego Pisania w Języku Angielskim pt. The Adventures of Lingwistaś” nadesłanych zostało 31 prac! Ogłoszenie wyników i publikacja zwycięskich opowieści – już niebawem!

1 lutego odbył się Konkurs języka angielskiego Gramlex, w którego tegorocznej edycji wzięło udział 130 uczniów naszej szkoły. Wkrótce poznamy zwycięzców konkursu.

Podczas Festiwalu Języków Obcych nie mogło zabraknąć języka łacińskiego, który, choć z pozoru nie często używany w codziennej komunikacji, stanowi podstawę wielu języków europejskich. W ramach FJO podczas lekcji łaciny z ks. Dariuszem Piaseckim klasa 1D uczestniczyła w jednym z cyklu zajęć językowych dotyczących języka łacińskiego z elementami języka starogreckiego (attyckiego), na których to dwóch starożytnych językach tworzyły się, opierając swoje struktury gramatyczne oraz zapożyczając słownictwo, współczesne języki narodowe, zwłaszcza te, wywodzące się z grupy języków romańskich i anglosaskich również. Uczniowie, na przykładzie krótkiego tekstu, nota bene zamieszczonego na stronie naszego Liceum i dotyczącego 47. Olimpiady Języka Angielskiego, wyszukiwali słowa, zarówno w tekście polskim, jak i angielskim, które według nich mają obcojęzyczne pochodzenie. W efekcie językowych poszukiwań okazało się, że na 43 słowa polskie i angielskie (nie licząc spójników i przyimków) w tekście polskim 16 słów, zaś w angielskim prawie połowa, bo 21 słów, jest pochodzenia łacińsko-greckiego. Od czterech tysięcy lat język łaciński, jak i grecki, nadal stanowią narzędzie przekazu filozoficznej myśli, poezji, literatury i wzajemnej komunikacji. Trudno zatem nazwać martwym coś, co nadal żyje, choć w zawężonym zakresie, w językach współczesnych.

W środę Festiwal Języków Obcych się zakończył. Do zobaczenia za rok!

 

Serdecznie zapraszamy do przeglądania galerii z wydarzenia.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress