My na Morawach (ENG)

NewsyMożliwość komentowania My na Morawach (ENG) została wyłączona

W dniach 3-5 kwietnia 2024 roku klasa 3b wraz z opiekunami, prof. Romualdem Hassą oraz prof. Marią Stecką, odbyła wycieczkę na Morawy, położone we wschodniej części Czech. Pierwszego dnia wszyscy zebraliśmy się przed budynkiem szkoły wczesnym rankiem, aby już o 5:30 wyruszyć w drogę. Pomimo początkowego zniechęcenia spowodowanego wczesną godziną, szybko poprawił nam się humor. Po dotarciu na miejsce, głodni przygód, rozpoczęliśmy nasz spacer leśną drogą, prowadzącą do Jaskini Punkevni. Tam mogliśmy przepłynąć łódkami przez malownicze groty podziemną rzeką Punkvą. Widoki zapierały dech w piersiach! Następnie wjechaliśmy kolejką linową nad przepaść Macocha, głęboką na 139 metrów! Gdy zaczerpnęliśmy już świeżego powietrza, przyszedł czas na odwiedzenie Brna i jego niesamowitych zabudowań. Udaliśmy się na zamek Spilberk, górujący nad miastem, skąd mieliśmy przyjemność zobaczyć całą jego panoramę. Ten dzień wykorzystał nasze pokłady energii, więc gdy dotarliśmy do naszego hotelu w Hodoninie, prędko udaliśmy się do łóżek, gdzie zmorzył nas błogi sen. Wypoczęci, drugi dzień rozpoczęliśmy od udania się do Mikulova, niezwykle klimatycznego i uroczego miasteczka południowych Moraw. Przechadzaliśmy się tam wąskimi, brukowanymi uliczkami i obserwowaliśmy cieszące oko i duszę zabytkowe obiekty, w tym kościół św. Wacława oraz ogród zamkowy. Po zwiedzeniu urokliwego Mikulova, wybraliśmy się do Lednicy, gdzie zwiedzaliśmy zespół parkowo-pałacowy Lednice-Valtice (wpisany na listę UNESCO!). Spokojnym krokiem przemierzaliśmy kwitnące i wiosenne alejki, aby finalnie naszym oczom ukazał się on… przepiękny, barokowy pałac należący niegdyś do Lichtensteinów (był naprawdę zachwycający:)). Trzeciego dnia wycieczki wstaliśmy wcześnie, aby zjeść śniadanie i opuścić nasz przytulny hotel :((. Nie oznaczało to jednak końca atrakcji! Autokarem przejechaliśmy do Vranova nad rzeką Dyją, a tam już czekał na nas kolejny zamek! Pokonaliśmy dużo górzystych wzniesień, ale udało nam się finalnie dostać do celu. Był to kolejna wspaniała, gotycka budowla z pięknym wnętrzem. W tym budynku chyba największe wrażenie zrobił na nas zniewalający sufit, który ukazał nam się jako olbrzymi, pomalowany jak obraz, nieboskłon. Po wizycie w zamku mogliśmy zrelaksować się podczas rejsu stateczkiem po zalewie Dyji (oczywiście nie zabrało nam też wtedy czasu na zaliczenie nieodłącznego elementu wizyty w Czechach, czyli zjedzenie smażonego sera oraz langoszy:)). Na sam koniec naszego wyjazdu, przewodnik zabrał nas do Sławkowa, abyśmy mogli zobaczyć miejsce słynnej bitwy pod Austerlitz oraz postawiony tam wielki Pomnik Pokoju; odbyliśmy też krótki spacer po samym Sławkowie, aby następnie wrócić do autokaru i udać się z powrotem do naszego ukochanego Sosnowca. Wszyscy wróciliśmy uśmiechnięci i choć zmęczeni, to bogatsi o piękne wspomnienia i satysfakcję!

Serdecznie zapraszamy do przeglądania galerii z wydarzenia.

————-

From April 3rd to 5th, 2024, class 3b along with teachers, Professor Romuald Hassa and Professor Maria Stecka, went on a trip to Moravia, located in the eastern part of the Czech Republic.

On the first day, we all gathered in front of the schoolbuilding early in the morning to set off at 5:30. Despite ourinitial reluctance due to the early hour, our mood improved in a flash. Upon arrival, eager for adventures, we began our walk along the forest path leading to the Punkevni Cave. There, we could sail in boats through the underground Punkva River and admire scenic caves. The views were breathtaking! Next, we took a cable car ride over the Macocha Abyss, which is 139 meters deep! After getting some fresh air, it was time to visitBrno and its incredible architecture. We visited SpilberkCastle, towering over the city. We had the pleasure of seeingits entire panorama from that place. This day wore us out, soas soon as we had reached our hotel in Hodonin, we quicklywent to bed and fell into restful sleep.

The second day started with a trip to Mikulov, an extremelyatmospheric and charming town in southern Moravia. We strolled through narrow, cobblestone streets and admired the delightful historic sites, including the Church of St. Wenceslasand the castle garden. After exploring Mikulov, we went to Lednice, where we visited the Lednice-Valtice park and palace complex (listed on the UNESCO World Heritage site!). We walked through alleys where we could admire bloomingtrees and awakening nature. At one point our eyes beheldsometing breathtaking… the beautiful, baroque palaceformerly owned by the Lichtensteins (it was trulyenchanting:)).

On the third day of the trip, we woke up early to havebreakfast and leave our cozy hotel :((. However, this didn’tmean the end of attractions! We traveled by coach to Vranovnad Dyjí, where another castle awaited us! We climbed manyhilly slopes, but finally reached our destination. It was anothermagnificent, gothic building with an exquisite interior. Perhaps, the most impressive thing there was the captivating, enormous, painted like a piece of art, ceiling. After visitingthe castle, we could relax during a boat cruise on the Dyjereservoir (of course, we also made time for the essentialelement of a visit to the Czech Republic, which is eatingsmażeny syr and langos:)). At the end of our trip, the guidetook us to Slavkov, where we could see the site of the famousBattle of Austerlitz and the great Monument of Peace. We alsotook a short walk around Slavkov itself, and then returned to the bus to go back to our beloved Sosnowiec. We all cameback home smiling, and really tired, but with preciousmemories and satisfaction!